mandag, september 21, 2009

Jeg ber om et bedende hjerte


Wesley L. Duewel (bildet), var misjonær i India i 25 år og president for Oriental Missionary Society og for Evangelical Foreign Missions Associations. Han har skrevet flere bøker om vekkelse, hellighet og innvielse. Hans bøker har solgt i mer enn to millioner eksemplarer og er oversatt til 58 språk. Men Wesley L. Duewel er kanskje først og fremst kjent som en bønnens mann. Jeg gjengir her hans egen innvielsesbønn for forbønnens tjeneste:

Herre Jesus, jeg takker Deg for at Du har åpenbart i Ditt ord at Gud er min Far, at jeg er barn av Gud ved troen på Deg og at jeg alltid er velkommen ved Faderens trone.

Jeg takker Deg for det bønnelivet Du levde da Du var på jorden, for at Du lærte oss å be og for Din seirende bønn i Getsemane.

Jeg takker Deg for at Du gikk til Golgata for meg, for at Du døde i mitt sted og for at Du beseiret satan for evig ved Din død på korset.

Jeg takker Deg for at du stod opp fra de døde, fòr til himmelen og nå sitter ved Faderens høyre hånd på tronen, der Du alltid lever for å gå i forbønn for meg og for hele Din menighet og den verden du døde for.

Herre Jesus, jeg vil tilbe Deg, ære Deg og elske Deg mer for hver dag. Jeg vil, som Maria, velge den gode del og sitte ved føttene Dine. Lær meg å tilbe Deg mer, lær meg å nære meg av Ditt ord. Lær meg å leve et liv i uavbrutt samfunn med Deg.

Takk for at Du ved Ditt ord lærer meg at jeg skal være en forbeder. Takk for at Du gir meg permanent adgang til Deg når som helst i bønn og for at Du kaller meg nå til å bli en bønnekriger for Deg i Din hær av forbedere. Herre, hvem er jeg at Du har valgt meg til å være sammen med Deg i bønn for menigheten og den unådde verdens behov, alle dem som Du elsker så høyt? Jeg er ikke verdig til å elskes av Deg. Jeg vet ikke hvordan jeg skal be som jeg bør, men jeg vil påvirke verden gjennom bønn. La Din Ånds kraft salve meg til å berøre og velsigne Din verden og dens mennesker. Herre, lær meg å be!

Lær meg, Herre, å se verden gjennom Dine øyne, å elske verden med Din kjærlighet, å gråte med Deg over verdens sorger og synder. Jeg er uverdig til å bære bønnebyrder, men jeg er villig til å dele dem med Deg. Jeg vet ikke hvordan jeg skal seire i bønn. Lær meg, Herre, å seire.

Lær meg å disiplinere livet slik at jeg tar tid til å be. Lær meg, så jeg får et lyttende øre og hører hvilke bønneoppdrag Du gir meg. La mitt hjerte dele noe av Din lengsel og Dine tårer når jeg ber for andre. Utrust meg med Den Hellige Ånd til å tro og stå på løftene. Utrust meg il å bli sterk i bønnekrigen, til å stå imot mørkets makter og drive dem tilbake ved autoriteten i Ditt navn.

Herre Jesus, jeg ber ikke om verdslig suksess eller anerkjennelse, jeg ber om et bedende hjerte. Jeg ber ikke om å bli en leder, jeg ber om kraft til å seire i forbønn. Jeg ber ikke om annet enn Din vilje, Din ære og Din triumf. Gjør meg til et menneske etter Ditt hjerte. Gjør meg til en medarbeider i forbønn. Min min tilbedelse, min kjærlighet i bønnen, min skjulte forbønn glede Deg og føre til seier for Din sak ifølge Din vilje, så det blir til ære for Ditt navn. Jeg elsker Deg mer enn min tunge noensinne kan uttrykke. Jeg er Din for evig, min Frelser og min Herre. Jeg lever ved Din nåde. Jeg gleder meg i Din kjærlighet. Jeg ber i Ditt navn, Jesus, min undefulle Herre. Amen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Amen!

Mai-L.

Anonym sa...

Min aller første bok om forbønn var av nettopp Wesley L.Duewel.
Hans undervisning er bunnsolid!

Stener

Bjørn Olav sa...

Enig, Stener. Wesley L. Duewel kan man stole på. Dette er undervisning på skikkelig bibelsk grunn. Klippegrunn.