søndag, september 13, 2009

Kjennetegn på sann vekkelse, del 3


Her følger tredje artikkel av James A. Stewart om kjennetegn på en sann vekkelse:

4. Synden: Å snakke ondt om sin neste

Tenk om pastoren din ble ydmyket foran øynene på forsamlingen. Tenk deg at diakonene og de eldste ble ydmyket av Den Hellige Ånd. Tenk om dette førte til at menighetens medlemmer fikk en tilskyndelse til å forsone seg med hverandre. Tenk om en pastor gikk til en annen pastor og sa: "Bror, jeg har sagt stygge ting om det kirkesamfunnet du tilhører og om menigheten din. Jeg har vært innbilsk og full av selvopphøyelse." Da vil jeg fortelle deg: Dette er tegn på vekkelse! Får du med deg det, venn? Føler du at dette er i ferd med å skje i menigheten din? At ydmykhetens ånd er til stede? Har du et rødt ansikt og et et knust hjerte?

Er du villig til å krype på dine hender og føtter og bli som en mark? Du sier: "Jeg kommer ikke til å bli noen mark, broder Stewart!" Inntil du gjør vil du ikke ha noen vekkelse i ditt hjerte. Vår velsignede Forløser sa: "Men jeg er en orm og ikke et menneske." (Salme 22,6) Hvis Kristus kan bli en mark for deg, kan du sikkert bli en mark for Ham.

En av våre medarbeidere i Europa, den eldste datteren til General William Booth, grunnleggeren av Frelsesarmeen, sa til meg: "Broder James, vet du hva jeg tror?" "Jeg tror at disse syndene vi har i våre hjerter, disse bitterhetens røtter, misunnelse, sjalusi, kritikk, disse utilgivelige ånder er mer fra helvete i Guds øyne enn noen av disse synder vi taler om: utroskap, mord og lignende."

Venn, dette er et viktig budskap til deg fra en gammel Herrens tjenerinne. Bitterhet og utilgivelse gjør Den Hellige Ånd sorg og kveler den.

(fortsettes)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Som du skrev i del 1 av denne artikkelenså er undervisningen hentet fra avisen ""Herald of His Coming". Jeg har lest avisen i over et år nå, etter anbefaling fra deg. Avisen er til stor velsignelse! Her er det alltid solid undervisning om bønn og vekkelse.Jeg kan også anbefale avisen på det varmeste.

Link:http://www.heraldofhiscoming.com/

Stener

Ragnhild Gilbrant sa...

Dette tegnet på vekkelse finner jeg ikke omtalt i Apostlenes gjerninger. Tvert imot finner jeg apostler som var uenige. Peter omtaler riktignok Paulus litt vennligere enn Paulus omtaler Peter, men de kommer ikke krypende som marker og ber om undskyldning. De lever greit med uenigheten og støtter hverandre tross alt.

Kanskje tegnet på deres vekkelser var at de IKKE krevde denne underkastelsen av hverandre.

Det må jo være en grunn til at der ikke finnes spor av vekkelse i dag?

Bjørn Olav sa...

Stener

Enig. Denne avisen som er gratis anbefales varmt. Tror mange av bloggens lesere vil finne mye interessant og velsignet lesning her.

Bjørn Olav sa...

Ragnhild

Advarsel mot baksnakkelse finner vi vel omtalt i den apostoliske undervisningen. Om slike som baktaler, sier Den Hellige Skrift, at deres lønn er døden (Rom 1,30flg) De troende skal ikke engang ha bordfellesskap med baktalere i menigheten. (1.Kor 5,11 flg)

Nå skriver vel heller ikke Stewart om at det ikke kan være uenighet, men det formanes også om at vi skal vise enhet. Dessuten snakker da Det nye testamente tydelig om underordning.

Og: når mennesker kommer i syndenød, når Helligånden overbeviser om synd i ens liv, vil manges reaksjon være den at man ser at man ikke er noe i en selv.

Anonym sa...

Det er skummelt å be om vekkelse rundt seg og i sitt eget liv.
Postene dine viser også at det slettes ikke er noen enkel sti å gå på dette, selv om det er det aller beste. Gud ydmyker oss, slik at vi blir tomme kar som han kan bruke til å fylle med sin kraft.

Det var vel Augustin som sa noe sånn som; om du vil ha noe av Gud, må du komme med tomme hender.

Vi trenger å tømme oss folkens. Gi slipp på alt som hindrer og tar plass slik at Ånden kan fylle oss.

Må Herren virkelig hjelpe oss til dette.

MT