mandag, september 21, 2009

Ortodokse amerikanere feiret Hellige Olav


For 23'de gang kunne All Merciful Saviours Monastery på Vashon Island utenfor Seattle, invitere til sin årlige pilegrimstur i midten av august.

125 pilegrimer hadde funnet veien til klosteret for blant annet å feire festen til ære for Hellige Olav, Norges konge.

Klosteret ledes av abbed Tryphon, som er blitt en god venn av meg. Han har norske aner. Bestefaren kom fra Nord-Norge.

All Merciful Saviours Monastery er siden klosterets grunnleggelse i 1988, blitt et kraftsenter med mange besøkende i året. Daglig feires gudstjenester her. Vi gleder oss sammen med våre amerikanske venner over Guds gjerning blant dem.

3 kommentarer:

Cato sa...

Ja, her var det mange kjekke, skjeggete menn, bjørn Olav! :)

Men tror du det er noen velsigelse i å feire Olav den hellige? Var sikkert et redskap for Gud, men dog et menneske som deg og meg!

Synes det blir litt mye menneskedyrkelse på bloggen din nå, Bjørn Olav!

Mvh.
Cato.

Bjørn Olav sa...

Dette må du forklare litt nærmere, Cato. For det første: jeg har ikke sagt noe om at jeg innestår for noen feiring av Olav den hellige. Jeg refererer til en pilegrimsvandring i USA, som har interesse fordi det er en abbed i dette klosteret som har norske aner og fordi det er litt uvanlig at Olav den hellige feires i USA. Jeg mener at vi heller bør konsentrere oss om våre keltiske røtter. De er mer interessante fordi disse munkene kom med Åndens sverd, ikke med sverd som tok liv.

Men det jeg lurer på er dette: Du skriver: "Synes det blir litt mye menneskedyrkelse på bloggen din nå."

Kan du gi noen konkrete eksempler på dette?

Hva er forskjellen på de folkene jeg skriver om, og de du skriver om på bloggen din? Fokserer ikke også du på mennesker som har møtt Kristus, på bloggen din?

Jeg synes rett og slett kommentaren din er usakelig.

Anonym sa...

Det du er vitne til er nok Cato Iversens paniske frykt for alt som ikke smaker av Vekkelsessenteret i Fredrikstad. Du har vel fått med deg at den og De Frie venner er den direkte linken til urkirken. :D