søndag, oktober 18, 2009

En million livsvernere marsjerte for de ufødte barna


En million spanjoler tok til gatene i går for å si et rungende ja til livet og et tilsvarende rungende nei til den spanske sosialistregjeringens plan om å liberalisere landets abortlov.

Den store folkemengden marsjerte gjennom sentrumsgatene i Madrid, og burde være et tydelig signal til myndighetene om at svært mange spanjoler ønsker å verne om livet fra dets unnfangelse. Lovendringen sosialistregjeringen vil ha igjennom vil innebære at kvinner ned til 16 års alder kan ta abort uten foreldrenes samtykke. Det åpnes også for fosterdrap frem til svangerskapets 14 uke.

Jeg gleder meg over at det finnes så mange livsvernere i Spania, og at de tar til gatene og sier fra hva de mener. Her har vi nordmenn mye å lære.

Samtidig ber jeg om at lovendringen ikke må gå igjennom. På den måten vil mange liv bli spart i Spania. Livet er hellig og ukrenkelig. Fra vi er et foster i mors liv er vi elsket av Gud.

Se også: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=575419

13 kommentarer:

Sluipp sa...

Jeg ønsker å verne om livet til de FØDTE barna jeg, de som blir født av mødre som ikke vil eller er egnet til å oppdra dem. De finnes det for mange av.

Guds ord er tingen ja. Vern om de ufødte barna og hets homofile. Stå på, Gud, sånn som du har rasert menneskeheten i alt for mange år!

Martine a. sa...

Det eneste folk demonstrerte mot, var å miste retten over å kunne bestemme om døtrene sine skal ta abort eller ikke.
Så de marsjerte vel heller over retten til å bestemme, enn at abort ikke skal kunne bestemmes.

Bjørn Olav sa...

Vi klarer vel å ha to tanker i hode samtidig? Vi skal verne om alt liv. Det ufødte barnet har like stor rett til å leve, som det fødte, og barn som fødes av mødre som ikke er i stand til å ta vare på dem, må vi hjelpe.

Og Gud - Han har elsket verden så høyt at Han sendte sin egen Sønn.

Bjørn Olav sa...

En million spanjoler marsjerte for å verne det ufødte livet. Jeg synes det er kjempeflott. Det skulle egentlig bare mangle om vi ikke skulle stå opp for barna.

Janne sa...

Hva skjedde med den personlige religionen? Hvorfor skal alltid folk presse på alle andre i samfunnet sine meninger? Loven om selvbestemt abort gir kvinner et valg. Et valg om hvorvidt de selv føler at de er skikket til å ta vare på et lite barn.

Hvilken rett har de kristne til å bestemme hva en jente skal gjøre hvis hun kommer i denne situasjonen? Hvis dere er imot loven så kan dere la være å ta abort, men ikke ta fra oss andre retten til å bestemme over egen kropp.

Bjørn Olav sa...

Janne
Har du rett til å drepe noen? Hvem gir deg denne retten?

Anonym sa...

Så flott at så mange står opp for barnet!

Anonym sa...

Norske jenter ser på det som en rett å drepe et barn, hvis det ble skapt i en knulleorige lørdagskvleld med en real gangbang.

nedoz sa...

Verner livet sier dere?
Hva om ei jente på 16 år blir voldtatt i en mørk bakgate med graviditet som eneste resultat.

Hun har ingen jobb, ingen utdanning og egentlig ingen fremtid. Nå ser det enda mørkere ut siden hun må ta vare på et barn som hun i første omgang ikke ønsket, og med en voldtektsmann som far.

Hvem sitt liv har dere da vernet om?

Den stakkars jenta som muligens ble kastet ut på gata fordi hun ikke lenger hadde penger og betale leie, eller det nyfødte barnet uten far og som allerede er dømt til et liv som gatebarn?

Demokrati er egentlig bare en illusjon.

Bjørn Olav sa...

Livet er hellig og ukrenkelig og vi har ingen rett til å ta en annens liv.

Livet er i mange sammenhenger vanskelig å leve. Altfor lite er gjort for å hjelpe enslige mødre til å bære fram barna, og gi dem et verdig liv. Her har vi alle noe vi kan bidra med.

Simen sa...

Ja, la oss se litt på hvor mye Gud faktisk elsker det ufødte barn.

Av alle unnfangelser, der det har vært en befruktning av egget og egget begynner mitosen, vil 40-50% av dem dø før kvinnen i det hele tatt merker hun har vært gravid.

Av de graviditetene som oppdages, ender 15-20% i spontantabort før uke 20.
Kilde: http://www.babycenter.com/0_understanding-miscarriage_252.bc

Jeg synes det er vanskelig å koble dette opp mot en Gud som visstnok elsker det ufødte barn, når han velger å la så mange av dem dø.

Gud, som rår over hele universet og alt som skjer der, er jo tidenes største abort-tilhenger.

Det er forøvrig ingen som liker å ta abort, og de som gjennomfører det sitter ofte igjen med skyldfølelse og depresjoner som varer livet ut. Abort skal unngås for enhver pris, men noen ganger er det en siste og nødvendig utvei.

Det er også tragisk at kirken og mange kristne systematisk prøver å motarbeide undervisning om prevensjon som kondomer, fordi de mener det er umoralsk at noen har sex før ekteskapet - og mener de søtter dette ved å undervise om det. Dere får bestemme dere om hva som er verst: sex før ekteskapet med kondom, eller sex før ekteskapet uten kondom OG abort.

Jeg må innrømme jeg synes det er litt morsomt og selvmotsigende og hevde at kristendommen skal verne om alt liv, når det står svart på hvitt i bibelen at man skal dele ut dødstraff for både det ene og det andre: homofili, blasfemi og andre ubetydeligheter.

Religion er fint for privatpersoner og hjelper dem ofte til å bli bedre mennesker. Religion i forbindelse med politikk, og som et redskap for å kontrollere andre mennesker er forkastelig og har vært fullstendig mislykket de siste 2000 årene.

Bjørn Olav sa...

Simen

Men syndefallet kom også døden og sykdommer. At barn dør i mors liv handler om at vi lever i en fallen verden. Men utgangspunktet var annerledes.

Men det endrer ikke på det faktum at vi er elsket fra unnfangelsesøyeblikket. "Du formet meg i mors liv ... da jeg bare var et foster, så dine øyne meg." (Salme 139,13 og v.16)

Jeg kjemper med tre kroniske sykdommer, som gir meg mange utfordringer hver dag - men jeg tviler ikke på at jeg er elsket av Gud for det.

Jeg regner med at du tenker på Den romersk-katolske kirke, når du henviser til dennes syn på prevensjon. Dette er et syn den stort sett er alene om. Men jeg vil tro alle er enige om at sex hører innenfor de trygge rammene et ekteskap representerer.

Til slutt: Før du trekker for bastante slutninger om den kristne tro, synes jeg du bør sette deg inn i forskjellene mellom Den gamle- og den nye pakt. Det nye testamente åpner ikke for dødsstraff.

At kristen tro og politikk ikke hører sammen, er jeg helt enig med deg i.

Unknown sa...

Bjørn Olav, du er en tulling. Det tror jeg mange kan være enig om. Utgangspunktet var annerledes sier du. Hvilket utgangspunkt er det du snakker om? Gjennomsnittlig levealder var lavere i tidligere tider. Dødelighet ifbm sykdom likeså. Hva er det egentlig du snakker om? Adam og Eva? Trodde selv fundamentalistiske kristne var stilltiende enig om at den historien i beste fall er et symbolsk eventyr.