lørdag, oktober 31, 2009

En virkelig kristen

Jeg kom over noen vakre russiske malerier i dag, og dette bildet av en russisk munk i bønn, måtte jeg bare gi videre til dere. Mens jeg så på dette maleriet - som er en bønn i seg selv - kom jeg til å tenke på noe den hellige Makarios skriver i sine åndelige homilier. Disse homiliene har fått stor betydning for så mange. Alle, fra Gregorios av Nyssa og Symeon den nye teologen til Arndt og Wesley, fra middelalderens fransiskanere til russiske staretser, fra senantikkens syriske munker til vår tids søkere og pilegrimer, alle har de drukket av denne rene kilden. Her er hva Makarios skriver om "en virkelig kristen":

Gull er lett å finne, men perler og edelstener til en kongekrone er sjeldne. Mange ganger finner man ikke noen som passer. De kristne dannes til å inngå i Kristi krone for at deres sjeler skal få fellesskap med de hellige. Ære til Ham som har elsket denne sjel så mye, som har lidd for den og oppvekket den fra de døde. Lik et slør lå over ansiktet til Moses slik at folket ikke kunne se på hans ansikt så ligger også nå et slør over ditt hjerte. (2.Kor 3,13 og v.15) så du ikke skal se Guds herlighet.

Når den tas bort skal Han vise seg og stråle frem for de kristne og for dem som elsker og søker Ham i sannhet slik om Han sier: "Jeg skal åpenbare meg for ham ... og han Min bolig hos ham." (Joh 14,21 og v.23)

La oss med iver komme til den trofaste Kristus for å få del i løftet og i den nye pakt som Herren innviet gjennom korset og døden, da Han brøt i stykker dødsrikets og syndens porter, førte ut de trofaste sjelene og gav dem Hjelperen i deres indre og førte dem inn i sitt rike. Vi skal også regjere sammen med Ham i Hans by Jerusalem, den himmelske kirken og de hellige englenes kor. De brødre som har øvd i lang tid og bestått prøven kan hjelpe de uerfarne.

1 kommentar:

Unknown sa...

Takk for bloggen Bjørn. Har ikke lagt igjen så mange kommentarer i der siste, men jeg er innom hver dag. Gud velsigne deg så mye.

Det gleder meg at du er min bror i Herren. Du har så mye godt å komme med. Gud velsigne deg rikelig.

Husk at Herren ser til sine og at han har alt under kontroll selv om det ikke alltid ser slik ut.

Må herren rikelig styrke deg og din familie. GVD