tirsdag, oktober 13, 2009

Fremtidens troskap mot Bibelen avgjøres nå


R. Albert Mohler Jr (bildet), president for Sørstatsbaptistenes teologiske seminar, tar bladet fra munnen og setter dagsorden! Den yngre generasjonen sørstatsbaptister vil forme morgendagens sørstatsbaptister. Om troskapen mot Bibelen skal bevares, må de unge lære Bibelen å kjenne, og forstå betydningen av å føre den arven de er betrodd videre. Dette er ikke bare Sørstatsbaptistenes store utfordring, men det er utfordringen til alle bibeltroende alle steder. Ikke minst her i Norge! Vi må arbeide strategisk for at den yngre generasjonen ikke skal bli forført av liberalteologien og relativismen.

Timoteus var den unge medarbeideren til Timoteus. Til denne skriver apostelen:

"Gi akt på deg selv OG LÆREN." (1.Tim 4,16)

Timoteus hadde fått noe overlevert. Dette var apostlenes lære. Det var en fager skatt som måtte tas vare på. Men mer enn det! Paulus skriver videre:

"Det du har hørt av meg i mange vitners nærvær, OVERGI DET til trofaste mennesker, som også er i stand til å lære andre." (2.Tim 2,2)

Vi må trene disipler. En god venn av meg, Arne Borgersen, lederen av Bønnetjenesten for Norge, er et eksempel på hvordan det kan gjøres. Han tar nå med seg unge evangelister ut sammen med seg når han selv skal ha møter. Dermed får de unge evangelistene praktisk trening, samtidig som de lærer av en som har erfaring fra et liv i tjeneste for Jesus. Jeg skulle ønske mange fulgte Arnes gode eksempel!

R. Albert Mohler Jr sier at "sekularismen og pulveriseringen av kulturell kristendom her i det sørlige Amerika, de siste tyve årene, fører til at det vil være av avgjørende betydning hvordan vi definerer Sørstatsbaptistenes identitet de nærmeste 10-12 årene." De som skal forme denne identiteten er den generasjonen en nå må trene og bevisstgjøre! For å si det med andre ord:

Slaget står NÅ! Ikke om 10-20 år. Da kan det være for sent.

Skal vi ta vare på den "tro som èn gang for alle er blitt overgitt de hellige", må den gis videre til neste generasjon -nå! De unge må forstå betydningen av å holde fast ved troskapen mot Bibelen. Så jeg må spørre meg: Hvem skal jeg trene for fremtiden? Jeg håper du stiller deg samme spørsmål.

Ingen kommentarer: