torsdag, oktober 22, 2009

Radikal bønn fra en misjonærpioner


Få misjonærpionerer har oppnådd så mye av varig betydning på så kort tid som Henry Martyn (1781-1812). I løpet av kun syv år på misjonsmarken, inntil han døde bare 31 år gammel, reiste han langt fordi daværende britisk India til tårnene og minaretene i det indre av Persia. Hans oversettelsesarbeid la grunnlaget for dagens oversettelser av Det nye testamente på urdu og persisk. Disse oversettelsene brukes til å nå ut til mer enn 150 millioner muslimer verden over.

Jeg holder for tiden på å lese en biografi om ham, og har merket meg følgende utsagn fra hans egen munn, i det han kjenner seg kallet til å forlate stt kjære England:

"Her er jeg Gud. Send meg til verdens ende. Send meg til primitive, ville hedninger i villmarken. Send meg bort fra alt som er kalt komfort her på jorden. Ja, send meg like i døden, dersom det kreves for å være i din tjeneste og i ditt rike."

Så overgitt og radial kan enkelte være når de er grepet av sjelers frelse og evighet. Henry Martyn gav absolutt alt.

Ingen kommentarer: