tirsdag, oktober 13, 2009

Vekkelse i Moldova - stort behov for Bibler


Det skjer spennende ting i Europas fattigste land: Moldova. Da jernteppet falt hadde sammenslutningen av baptistmenigheter i landet 250 menigheter med 11.000 medlemmer. I dag teller Baptistsamfunnet i landet minst 521 menigheter med 21.000 medlemmer. Og de fortsetter å vokse. Til tross for sin dype fattigdom driver flere av disse menighetene med menighetsplanting, og sender ut sine egne misjonærer - også til andre land. Jeg har skrevet om det på bloggen her tidligere.

Jeg kom til å tenke på dette da jeg fikk brev fra Det norske Bibelselskap i går. De har en innsamlingsaksjon pågående hvor målet er å skaffe til veie bibler for de offentlige bibliotekene ute på landsbygda. Behovet er stort. Når Bibelselskapet i Moldova undersøkte hvor mange Bibler det fantes på bibliotekene i hovedstaden Cisinau fant de i alt 37 Bibler. I denne byen alene bor det 600.000 mennesker, Moldova har et innbyggertall på 4,3 millioner.

Den Ortodokse kirke har en meget sterk posisjon i Moldova, nesten hele befolkningen er medlemmer. Men svært mange av dem er bare nominelle kristne. Faktum er at få av dem har sin egen Bibel, eller har lest i den. I de offentlige skolene gis det bibelundervisning, men skolene har har ikke råd til å kjøpe Bibler eller hjelpemateriell til undervisningen.

Jeg vil på det varmeste anbefale bloggens lesere å støtte Bibelselskapets innsamlingsaksjon. Bibelmangelen i landet må det gjøres noe med! Vi som er glad i Bibelen vår - og gjerne har flere, må sørge for at de som ikke har får, og særlig i en situasjon hvor mange er åpne for å høre evangeliet.

Jeg er i ferd med å sjekke med Baptistsamfunnet i Moldova om hvordan de vurderer situasjonen og behovet for Bibler. Sansynligheten er stor for at de mange nye menighetene også trenger Bibler. Her kan vi også gjøre noe. Så snart jeg har fått svar på spørsmålene mine vil jeg komme tilbake til saken. Uansett vil du i tiden fremover kunne lese flere artikler om hva Gud gjør i Moldova.

Bildet viser en del av deltagerne på årets landsmøte i det moldoviske baptistsamfunnet.

2 kommentarer:

Petter sa...

Dette var interessant! Jeg blir gjerne med på å gjøre noe for at våre trossøsken i øst kan få flere bibler.

Bjørn Olav sa...

Det var hyggelig å høre, Petter. Jeg kommer tilbake med mer konkret informasjon om hva som kan gjøres for de ulike menighetene.