torsdag, november 05, 2009

Israel kan stå uten vannreserver neste år


Jeg kom til å tenke på ordene fra 5.Mosebok 8,7 når jeg leste de svært urovekkende nyhetene om at Israels vannreserver kan bli tomme neste år:

"For Herren din Gud fører deg inn i et godt land, et land med vannrike bekker, med kilder og vannårer som strømmer fram i daler og åser."

Det var Guds løfte til sitt folk, men forutsetningen for løftets innfrielse var at de skulle vandre på Hans veier. Israel i dag er en svært sekulær stat, som har tillatt at gamle grenseskiller er blitt flyttet.

Om det ikke skulle komme tilstrekkelig med nedbør iløpet av kommende vinter, må Israel gjennomføre dramatiske tiltak, slik at landets innbyggere kan være forsynt med friskt vann. Det foreligger planer om å forhandle med Tyrkia om å kjøpe vann derfra, og det foreligger planer om å sette opp transportable avsaltningsanlegg.

Ta dette alvorlige problemet med deg i dine bønner, når du ber for Israels land og folk. I den sammenhengen vil jeg gi deg to bibelsteder du kan be over:

"Be Herren om regn i senregnets tid. Herren lager tordenskyer. Han skal gi dem byger av regn, så enhver får vekster på marken." (Sak 10,1)

I Israel er senregent vårregnet.

"Jeg skal la elver velle fram på øde høyder, og kilder midt i dalene. Jeg gjør ødemarken til en innsjø, og det tørre land til vannkilder. I ødemarken gir Jeg sedrer og akasietre, myrte og oliventre. I ørkenen skal Jeg plante gran og krossved sammen med sypresstre, for at de skal se og kjenne, og legge seg på sinne og forstå at Herrens hånd har gjort dette, og at Israels Hellige har skapt det." (Jes 41,18-20)

Ingen kommentarer: