søndag, november 01, 2009

Jesus - min høyt elskede venn og bror

I forbindelse med prekenforberedelsene til gudstjenestene jeg skal ha i dag - i Pinsekirken Kolbotn og Sannhetens Ord i Slemmestad - har jeg lest på nytt igjen noen av uttalelsene til Bror Charles av Jesus, en av mine viktigste åndelige inspiratorer. Charles de Foucauld, som var hans borgerlige navn, tilhørte en fransk adelsfamilie, hvis historie kan føres tilbake til Middelalderen. Stamfaren, Bertrand de Faucauld, falt som korsfarer under Ludvig den hellige. Charles de Foucauld fikk et radikalt møte med Jesus, gav fra seg sin arv, for å leve blant de fattigste av de fattige. Til slutt led han martyrdøden.

Charles de Foucauld kalte Jesus for "min høyt elskede venn og bror". Det synes jeg dette ikonet er et så godt uttrykk for, hvor bror Charles av Jesus peker på sin Frelser og Herre.

Allerede fra begynnelsen av sitt liv som kristen stod evangeliets Jesus-skikkelse i sentrum for Charles de Faucauld's interesse. Omkring Ham kretset hans tanker og han forsøkte å meisle ut Hans bilde ut av evangeliene, ikke av teoretisk interesse, men for å etterligne Ham.

Om noen vil følge etter Jesus, sa bror Charles, må de velge den nederste plassen.

Med det mente Han at Jesus som eide hele himmelens ufattelige rikdom, oppgav alt dette, for å bli fattig, og for å dele kårene til de fattigste av de fattige. Det er sterkt å lese det apostelen Paulus skriver i 2.Kor 8,9:

"For dere kjenner vår Herre Jesu Kristi nåde, at da Han var rik, ble Han fattig for deres skyld, for at dere ved Hans fattigdom skulle bli rike."

Ikke på gods og gull.

Men på nåde, barmhjertighet, frihet, glede og fred.

Du finner en del av det jeg har skrevet om bror Charles ved å klippe på etikketen med hans navn. Jeg kommer garantert til å skrive mer, for det er mye å fortelle om denne forunderlige mannen, som gav alt - for Jesus.

Ingen kommentarer: