tirsdag, desember 15, 2009

En trosgeneral dør 91 år gammel

Oral Roberts døde i dag, 91 år gammel. En legende innen den pinsekarismatiske trosfamilien er dermed forfremmet til herligheten. Gjennom årene holdt han mer enn 300 helbredelseskampanjer i mer enn 35 land på seks kontinenter. Det er anslått at Oral Roberts la hendene og ba for mer enn to millioner mennesker til helbredelse. Og mange opplevde Guds mirakuløse kraft gjennom denne mannens tjeneste.

Helt frem til noen få uker siden har han holdt det gående. I helgen ble han lagt inn på det lokale sykehuset etter et fall, og en påbegynnende lungebetennelse. Lungebetennelsen forverret seg og det var denne Roberts døde av.

Oral Roberts har satt spor etter seg. TV-evangelisten bygget sitt eget universitet og skole for utdannelse av leger. Universitetet har i dag 4000 elever. 17 år gammel holdt han selv på å dø av turberkulose, men opplevde Guds helbredende kraft og ble selv en som ba for syke.

Jeg stiftet tidlig bekjentskap med Oral Roberts sin tjeneste. En av de første bøkene jeg leste som nyfrelst var "Kallet", hans selvbiografi. Den var viktig for meg den gangen, og gav inspirasjon til å leve helhjertet for Jesus. Senere kom en annen bok av Roberts til å bety mye, i dansk utgave: "Udsædstroens under". Den leste jeg så mange ganger at alle bladene løsnet. Boken gav nye perspektiver når det gjelder det å så penger inn i Guds rike. For noen år siden opplevde jeg at Gud ba meg om å lese opp igjen en bok Oral Roberts hadde skrevet om tungetalen, og jeg kjente meg ledet til å be Gud tenne ilden på nytt i mitt liv. Gud svarte på den bønnen. Gjennom Oral Robets sin tjeneste opplevde jeg å få et nytt syn på Gud: En Gud som fortsatt gjør under!

Jeg har nok gjennom årenes løp endret syn på en del av den teologien Oral Roberts sto for, men det hindrer ikke at jeg ser hvordan Gud reiste denne mannen opp og utfordret oss alle til å tro Gud for store ting. Kontroversiell var han i sin tid, og motgang fikk man mye av. En datter døde i en flyulykke i 1977, hans eldste sønn Ronald døde 1982. Hans elskede kone gjennom mange år, Evelyn døde i 2005.

Se her for mer stoff om Oral Roberts:
http://charlotteglaze.com/private/orlegacy/

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=197107

http://www.vl.no/folk/article4762616.ece

1 kommentar:

Bjørn Olav sa...

Tenkte dette ville interessere bloggens lesere. Det er Billy Grahams reaksjon på at Oral Roberts er død:

Tuesday, December 15, 2009. From his home in Montreat, NC, Billy Graham released this statement following the death of Oral Roberts:

“Oral Roberts was a man of God, and a great friend in ministry. I loved him as a brother. We had many quiet conversations over the years. I invited Oral to speak at one of our early international conferences on evangelism held in Berlin in the 1960s.

“Oral was preceded in death by his wonderful wife Evelyn, who I also knew and loved. She was a woman of God, and a powerful prayer warrior.

“Just three weeks ago, I was privileged to talk to Oral over the telephone. During the short conversation, he said to me that he was near the end of his life's journey. I look forward to the day that I will see Oral and Evelyn Roberts again in Heaven--our eternal home.”