torsdag, desember 10, 2009

Gud legger lengsler ned i våre hjerter og leder på forunderlig vis

Jeg forsøker å følge litt med på det Gud gjør i Sør-Afrika gjennom Sally og Floyd McClungs (bildet) tjeneste. I et av sine siste nyhetsbrev skriver Floyd om den store og herlige Gud som vi tjener, og om hvor konkret Gud vil lede oss:

"Flere år siden, mens vi ennå bodde i Kansas City, vokste det frem en lengsel i hjertet mitt. Den var egentlig ganske enkel og rett frem - en lengsel etter å leve i nærheten av vann. Jeg må legge til at jeg egentlig ikke forstod så mye av det. For her levde vi - i Kansas City, omtrent midt i Amerika, og da er det vel ikke mulig å være lenger unna vann enn det vi var! Jeg undret meg på om ikke dette hadde noe med barndommen min å gjøre. Jeg vokste opp i Galveston, med Mexico Gulfen bare en amerikansk mile unna."

Floyd McClung forteller at han forsøkte å glemme det hele, men lengselen ble bare sterkere. Han visste ikke hva han skulle gjøre med dette, annet enn å be og gi hele lengselen tilbake til Gud. Det var mens han gjorde dette at han i økende grad forstod at dette hadde med Gud å gjøre, men han kunne på dette tidspunktet ikke forstå hva det handlet om.

"Som dere nå vet bor vi i Cape Town i Sør-Afrika, en by ved havet. Når vi flyttet til Sør-Afrika bad vi om hvor vi skulle bosette oss. Jeg tenkte på den lengselen Gud hadde gitt meg. Det kunne kanskje bety at vi skulle bo i Cape Town. Resultatet var at vi følte oss ledet til å bosette oss i Cape Penincula, i et nabolag med Atlanterhavet som nabo. Vi ser havet bare noen kilometer unna oss. Det er fremdeles vanskelig for meg å tro hvor konkret Gud kunne forberede mitt hjerte for den forandringen som skulle finne sted i våre liv."

Så legger Floyd til:

"En av de tingene jeg fryder meg over er å se ut av vinduet vårt og se det alltid skiftende utsynet av fjellene og havet. Da tenker jeg på at det jeg ser reflekterer ulike aspekter av Gud og Hans karakter. Vakre, fredfulle, stille, stormfulle, utrolige farger, majestisk, stadig skiftende, men likevel grunnfestet, overskyet, strømmende sol, regn og vind. Hver gang jeg ser ut av vinduet kjenner jeg meg berørt og velsignet. Gud tjenestegjør overfor mitt hjerte på en spesiell måte. Hvis jeg er bekymret, urolig over over trygghet og sikkerhet, hvis jeg er sliten, mismodig, hvis jeg savner familie og venner - å være ved vann og tenke på hvordan det reflekterer at Gud hele tiden taler til meg. Jeg ville aldri visst at jeg trengte dette - eller hva det ville bety for meg i den fasen av livet jeg befinner meg nå - men Gud visste det. Han forberedte mitt hjerte gjennom den lengselen Han la ned i meg, og Han førte meg gjennom alle de forandringene vi har vært igjennom til der hvor vi befinner oss nå. Han møtte også helt og fullt den lengselen Han la ned i mitt hjerte. Jeg er slått av Guds storhet. Han kjenner og forstår oss bedre enn oss selv."

Til slutt siterer Floyd McClung disse ordene:

"Et oppfylt ønske er søtt for sjelen." (Ord 13,19)

1 kommentar:

Anonym sa...

veldig interessant, takk