torsdag, desember 17, 2009

I verden - men ikke av verden, del 5


De siste dagene har jeg gått og sunget på en salme fra 1600-tallet. Teksten er tysk, melodien fra Hallingdal. Du kjenner den sikkert. Den passer så godt nå i advent.

Eg veit i himmerik ei borg,
ho skin som soli klåre
der er kje synder eller sorg,
der er kje gråd og tåre.

Der inne bur Guds eigen son
i herlegdom og æra,
han er min trøyst og trygge von,
hjå honom eg skal vera.

Men visst eg veit, ein morgon renn
då dødens natt skal enda
Min lekam opp or gravi stend
og evig fryd får kjenna.

Me takker deg til evig tid,
Gud Fader, alle saman,
for du er oss så mild og blid
i Jesus Kristus! Amen.

Teksten passer i grunnen veldig godt til bibelordet fra Fil 3,20: "Men vårt borgerskap er i Himmelen, og derfra venter vi også stadig på Frelseren, Herren Jesus Kristus."

Hvis kristne er borgere av Himmelen, så er vi jo fremmede her på jorden! Er vi borgere av et annet rike, så er vi også forpliktet til å leve etter de ordninger som finnes for dette riket. Vår lydighet til Herren Jesus Kristus gjør oss til fremmede i denne verden.

Vi ser hvordan denne forståelsen av å være borgere av Guds rike, skaper problemer for de første kristne. Vi leser om dette i Apostlenes gjerninger kapitel 17:

"Disse som har snudd verden opp ned, er også kommet hit. Jason har hatt dem hos seg, og de virker alle i strid med keiserens påbud og sier at det er en annen som er konge - Jesus." (v.6-7)

Den største og endelige adskillelsen vil bare for evig. Vi leser om dette i Åpenbaringen:

"Deretter så jeg en stor, hvit trone og Ham som satt på den. Jorden og himmelen flyktet for Hans åsyn. Og det ble ikke funnet noe sted for dem. Og jeg så de døde, små og store, stå framfor Gud, og bøker ble åpnet. Og en annen bok ble åpnet, som er Livets Bok. Og de døde ble dømt etter det som var skrevet i bøkene, etter sine gjerninger. Og havet ga fra seg de døde som var i det, og Døden og Dødsriket ga tilbake de døde som var i dem. Og de ble dømt, hver etter sine gjerninger. Deretter ble Døden og Dødsriket kastet i ildsjøen. Dette er dem annen død. Og hver den som ikke ble funnet innskrevet i Livets Bok, ble kastet i ildsjøen." (Åp 20,11-15)

(fortsettes)

Ingen kommentarer: