onsdag, desember 02, 2009

Kom og vær mitt lys


Jeg har bestemt meg for å bruke adventstiden til å lese Mor Teresas brev. Da den kom ut i fjor bestemte jeg meg for ikke å lese den. Det var ulike årsaker til det, som jeg ikke skal komme inn på her, men mest kanskje fordi jeg ikke kjente meg klar for det. Noe ved hennes opplevelse av det Johannes av Korset kalte "sjelens mørke natt", ble for vanskelig for meg i min livssituasjon. I løpet av året har jeg "møtt" mor Teresa ved ulike anledninger. Både i form av ting jeg har lest om henne, av henne og i forbindelse med mennesker som har møtt henne. Alle disse "møtene" har utfordret meg, mer enn jeg har likt.

Mor Teresas arbeid blant de fattigste av de fattige, er godt kjent blant folk flest. Denne brevsamlingen berører også denne siden ved Mor Teresas liv, for dette er jo henne. Det er ikke mulig å skille hennes uuttrettelige arbeid for dem, for de dødende, de som lever uten håp, og hennes liv og hennes tro. Men det som interesserer meg like mye er at disse brevene handler om hennes indre liv, om hennes tvil, anfektelser, om det å leve med en opplevelse av Guds fravær.

De handler om ekte liv.

Og om Gudserfaringer hun ikke snakket mye om, men som lodder djupt.

Jeg er interessert i slike. Kjenner meg overmettet på det overfladiske og lettvinte.

Det må være ekte, om det skal være sant, det som sies om livet.

Jeg oppholder meg i Johannesevangeliet for tiden. I den såkalte Johannesprologen heter det om Jesus:

"Dette var Det sanne Lyset, som gir lys til hvert menneske som kommer inn i verden." (Joh 1,9 Bibelen - Guds ord)

Jesus var mor Teresas lys, også når hun opplevde mørket.

Jeg kommer helt sikkert til å referere til denne boken: "Mor Teresa - kom og vær mitt lys" (Luther forlag) i dagene som kommer.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Himmelske Far, min stemme ble skapt for å synge Din herlighet. Mitt hjerte ble skapt bare for å svare når Du kaller på meg.
Min sjel ble skapt for p være en kanal slik at Din kjærlighet kunne strømme uavbrutt gjennom den og inn i alle tørste sjeler.

kraften av Din kjærlighet korsfester alle mine tanker av tvil og frykt, så jeg triumferende kan heve meg over døden og stige opp til Deg på lysets vinger.

Jeg slapper av og kaster til side alle mentale byrder og tilater at Gud utrykker Sin fullkommen kjærlighet, fred og visdom gjennom meg.

Min Himmelske Far er kjærlighet, og jeg er skapt i Hans bilde. Jeg er sfæren av kjærlighet, hvor alle planeter, alle stjerner, alle vesener, hele skapelsen funkler. Jeg er kjærligheten som trenger gjennom hele universet.
Når jeg utstråler kjærligheten og godvilje overfor andre, vil jeg åpne kanalen for at Guds kjærlighet kan komme til meg. Guddommelig kjærlighet er magneten som trekker til meg alt godt.
Jeg kan bare utføre alle plikter eter å ha lånt krefter fra Gud til å handle, så mitt første ønske er å glede Han. Mitt hjertes første kjærlighet, min sjels første ambisjon, min viljes og min fornufts første mål er Gud alene.

Overbringer
Himmelsk hilsen fra P.Y. og Moder T.

KuleKnut sa...

hvor får man tak i disse brevene?

Bjørn Olav sa...

Boken heter:

Mor Teresa: Kom og vær mitt lys. Helgenen fra Calcutta's private brev. Luther forlag 2008.
ISBN 978-82-531-4565-5

KuleKnut sa...

da skal jeg kikke etter den neste gang jeg er innom bok og media i oslo... takk for tipset.