søndag, desember 13, 2009

"Norsk" pastor opplever menighetsvekst i USA


Å få Amerika-brev var stort. Det hendte vi gjorde det i min barndom. Konvoluttene var så spesielle, husker jeg, og så flotte frimerker! I går fikk jeg litt den følelsen igjen da jeg fikk nyheter fra våre gode venner, Jack og Marilyn Slough (bildet).

Vi ble kjent med dem for noen år siden, da Jack var pastor for International Baptist Church i Sandvika utenfor Oslo. For kona mi og meg fikk Jack og Marilyn avgjørende betydning i en viktig fase av våre liv. Det takker vi Gud for!

I 24 år tjente disse to trofast og utrettelig Gud og Hans rikes interesser i Norge. Fra prekestolen i Sandvika ble Guds ord forkynt uten å trekke fra eller legge til noe. Radikalt og kompromissløst forkynte Jack Slough Guds ord, og slik blir det resulater av. En menighet reiste seg, som er absolutt oppegående og full av liv den dag i dag, nå med våre gode venner Robert og Mary Scott Burns som pastorpar.

Men det var dette Amerka-brevet jeg skulle skrive om.

Det kom i form av en melding på Facebook. Og det kom fra Marilyn. Det er en historie i seg selv. Etter en operasjon mistet nemlig Marilyn det aller meste av synet, men denne dama gir ikke opp for det! Jeg blir beveget bare jeg skriver det. For til tross for sykdom og motgang som disse to er blitt rikelig til del, så gir de alt til Kristus.

Nå har Jack blitt pastor for en fribaptistforsamling i South Indiana. Marilyn forteller at det arbeidet de driver kalles en "church rescue". Menigheten teller nemlig bare 17 medlemmer. Årsaken ligger i store problemer som den har vært igjennom.

Men nå må du ikke tro at alt håp er ute. Hør nå! I løpet av den korte tiden Jack og Marilyn har vært der går nå over 60 ungdommer på møte!

Du forstår: Gud ærer sitt Ord.

Når vi forkynner Guds ord og lar Guds ord være vår rettesnor, så ærer Gud det og veksten kommer. Jeg fryder meg over å høre at disse 60 ungdommene og mer til nå får servert god og næringsrik mat i denne menigheten.

2 kommentarer:

Ulf Magne Løvdahl sa...

Dette var veldig flott å høre. Jack er en dyktig bibelforkynner, og jeg har lyttet til mange av hans prekener - og det har vært både inspirerende og lærerikt. De ungdommene som kommer, er nok dem som vil ha solid bibelundervisning, for det er det de får av Jack.

Anonym sa...

Sterkt og flott å lese dette: Gud ærer sitt ord!