torsdag, januar 07, 2010

De første kristnes tro og praksis, del 1

Studier av den første kristne tiden frem til keiser Konstantin gjør den kristne tro til religion for Romerriket, viser at den kristne tro endres veldig lite gjennom de 223 årene fra slutten av livet til apostelen Johannes og frem til begynnelsen på keiser Konstantins regime.

Mot slutten av Jesu liv gir Han sine disipler blåkopien av den mest praktfulle bygning som noensinne vil bli bygget i menneskehetens historie - kirken. Og da tenkte Han ikke på katedraler og bygninger gjort i stein. Apostelen Peter skriver om dette i 1.Pet 2,5: "... da blir også dere, som levende steiner, bygd opp til et åndelig hus, et hellig presteskap, til å bære fram åndelige offer, som er til behag for Gud ved Jesus Kristus."

Gjennom eget liv og undervisning demonstrerte Han for apostlene at de som skulle lede denne kirken måtte være tjenere for alle:

"Dere vet at herskerne over folkeslagene har fullt herredømme over dem, og de som er store, utøver makt over dem. Men slik skal det ikke være blant dere. For den som vil være stor blant dere, han skal være deres tjener. Og den den som vil være den første blant dere, han skal være deres slave - slik som Menneskesønen ikke kom for å la seg tjene, men for selv å tjene, og for å gi sitt liv som løsepenge for mange." (Matt 20,25-28)

Dette stemmer lite overens med den kirke vi ser etter keiser Konstantin, hvor denne kirken mer og mer tiltar seg makt og får maktposisjoner, og hersker over folkene. Jeg leser for tiden Aschehougs Verdenshistorie for perioden 1300-1500. Det er absolutt verd å bruke tiden på! Da får man se hvor pervertert kirken ble etter hvert. Den ligner mindre og mindre på den kirke som er Kristi sanne forsamling.

I sin undervisning til sine disipler forklarte også Jesus hva som skulle være de særskilte kjennetegn ved de trofaste medlemmene av kirken. Disse identifiserbare kjennetegnene var:

1. Adskillelse fra verden

Jesus sa: "Hvis verden hater dere, så vet dere at den har hatet Meg før den hatet dere. Hvis dere var av verden, ville verden elske sitt eget. Fordi dere ikke er av verden, men fordi Jeg har utvalgt dere av verden, derfor hater verden dere." (Joh 15,18-19)

2. Betingelsesløs kjærlighet

Jesus sa: "Et nytt bud gir Jeg dere, at dere skal elske hverandre. Slik Jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre. Av dette skal alle forstå at dere er Mine disipler, om dere har kjærlighet til hverandre." (Joh 13,34-35)

3. Lydighet

Jesus sa: "Tro på Gud og tro på Meg ... Den som har Mine bud og holder dem, han er den som elsker Meg. Og den som elsker Meg, skal bli elsket av Min Far, og Jeg skal elske ham og åpenbare Meg for han." (Joh 14,1 og v.21)

I neste artikkel skal vi se nærmere på de enkelte punktene.

(fortsettes)

Bildet viser det som kanskje er det eldste kirkebygget vi kjenner til, datert muligens mellom 33 e.Kr og år 70.e.Kr. Kirken er funnet under en annen kirke som dateres til år 230 e.Kr, i Rihab, i det nordlige Jordan.

Ingen kommentarer: