torsdag, januar 07, 2010

En bok om Guds rike skapte problemer for myndighetene

I 1933 graver en gruppe anabaptister ned det femte opplaget av boken "Innenland" i noen metallbokser oppe på en åskam bakenfor Rhön Bruderhof. De er redd nazistene skal få tak på bøkene. Året etter, i 1934, grunnlegges en ny kommunitet, Alm Bruderhof, i Liechtenstein. Bøkene graves opp, og i små pakker sendes de til den nye kommuniteten. Alm Bruderhof var så lenge det varte, ly for ungdommene i kommunitetene, som var gamle nok til å bli sendt ut i det militære.

I 1935 dør Eberhard Arnold (mannen midt på bildet), forfatteren av Innenland, og grunnleggeren av Bruderhof bevegelsen, en moderne anabaptistisk gruppe. Først etter Eberhard Arnold's død var det mulig å få spredt boken.

Hvorfor måttes den gjemmes, og utgis i et annet land? Hva var det med den som truet den gryende nazistiske bevegelsen, og som satte både Bruderhof kommunitetene og Eberhard Arnolds liv i fare?

Jo, den forkynner Guds rike, og Guds rike som et alternativ til denne verdens rike. På samme måte som de første kristne kom i trøbbel på grunn av radikaliteten i dette budskapet, fikk også medlemmene av Bruderhof vansker på grunn av Eberhard Arnolds kompromissløse forkynnelse av Guds rike. Jeg tenker mye på ordene fra Apostlenes gjerninger kapitel 17:

"Disse som har snudd verden opp ned, er også kommet hit. Jason har tatt dem inn hos seg, og de virker alle i strid med keiserens påbud og sier at det er en annen som er konge - Jesus." (v.6b-7)

Kan dette sies om oss? Får vi problemer med myndighetene fordi vi forkynner at en annen er konge, nemlig Jesus?

Nei, mange kristne i dag tenker at de må bli så lik verden som mulig. De første kristen utgjorde en forskjell. De var annerledes. Slik også med Bruderhof.

Derfor ble en bok om det indre livet med Gud en trussel mot et politisk maktsystem. Jeg skulle likt å se noe lignende i dag.

Jeg lover å komme tilbake til innholdet i Innenland på et senere tidspunkt. Jeg har begynt å lese den igjen - fordi jeg gjerne vil bli utfordret av dens radikale innhold. Jeg trenger det. Mer enn noensinne vil jeg gjerne gripe betydningen av "evangeliet om Guds rike".

Ingen kommentarer: