lørdag, januar 09, 2010

Protest mot urettferdig og nedverdigende meldeplikt for kronisk syke


Fredag opprettet jeg Facebook siden: "FOLKEAKSJONEN MOT MELDEPLIKT FOR KRONISK SYKE." Den har allerede over 500 medlemmer. Kanskje også noen av bloggens lesere vil melde seg inn, som ikke allerede har gjort det.

Som du sikkert kjenner til har regjeringen innført en ny belastende ordning hvor man hver eneste 14. dag må melde fra til NAV at man skal ha det de nå kaller Arbeidsavklaringspenger. 1.mars må alle kronisk syke, også de med definert diagnose, fylle ut meldekort til NAV. Hvis ikke mister du trygdeytelsen. Selv om du ikke har noen utsikt til å komme tilbake til jobb, må du fylle ut meldekortet. Dette er nedverdigende og helt unødvendig. Mennesker som sliter med alvorlig sykdom blir ikke trodd av regjeringen og NAV. Dette protesterer vi mot.

Støtte du oss i kampen mot denne belastende ordningen, meld deg inn i Facebook siden du også, og gjør den kjent blant annet dine venner.

6 kommentarer:

Bjørn Olav sa...

Til deg som skriver om personlige forhold. Skriv til meg pr. epost, så skal jeg svare deg.

Bjørn Olav sa...

Folkeaksjonen har nå over 1600 medlemmer.

Anonym sa...

Tåler ikke spørsmålene mine om personlige forhold du selv skriver om her på bloggen dagens lys så får heller Nav ta seg av dem.

Bjørn Olav sa...

De tåler absolutt dagens lys, men jeg synes det er feigt å rette anonyme anklager mot andre. Jeg skal mer enn gjerne besvare dem, men da får du enten skrive et innlegg med et navn som er identifiserbart, eller så får du skrive til meg pr. epost. Dessuten er anklagene du retter mot meg ikke sanne. Vær nå så redelig at du står frem med fullt navn og adresse.

Anonym sa...

STASI i forhenværende DDR kunne ikke gjordt en bedre jobb vedrørende overvåking av borgere. Se filmen "Det gode mennesket".

Anonym sa...

Hei. Bra initiativ, men vet du om det er noe mulighet for kronisk syke å bli fritatt for denne "løsningen"?

Jeg har egentlig bare skjøvet dette foran meg, men nå nærmer jo dagen for "meldeplikt" seg, og da dukker det også opp en del spørsmål, sammen med bekymringene.

Jeg tror nok det er mange av oss med tidsbegrenset uførestønad, som egentlig skulle hatt vanlig uføretrygd, fordi det ikke er noen utsikt til bedring.
Jeg antar at grunnen til at man får tidsbegrenset fremfor varig, har med alder å gjøre, og ikke sykdomens alvorlighetsgrad.

For min del er både leger og spesialister enig i at behandlingen jeg får, er "vedlikehold", slik at sykdommen(e) ikke blir verre.

Kunne nok sikkert fått svar på dette med en kjapp tlf, men orker ikke :)

Mvh L.G.