fredag, februar 26, 2010

Forsamlingen - Guds bolig og hvilested, del 2

I går siterte jeg J.B Stoney (bildet) som sa at Guds Hellige Ånd fylte huset der de 120 var samlet på pinsefestens dag, og ikke veggene! Menigheten er ingen bygning, og det blir helt feil når vi ønsker velkommen til Guds hus på søndagens gudstjeneste. Gud bor ikke lenger i hus gjort av teltstoff eller stein. "Eller vet dere ikke," skriver apostelen Paulus, "at kroppen deres er et tempel for Den Hellige Ånd, som er i dere, som dere har fra Gud, og at dere ikke tilhører dere selv." (1.Kor 1,19) Kristus bor i sin forsamling, og den består av gjenfødte mennesker.

Jeg siterte Stoney på at det var to ting Den Hellige Ånd gjorde på pinsefestens dag: Han fylte huset der de 120 var samlet. Det skrev jeg om i gårsdagens artikkel. Det andre Ånden gjorde var å fylle hver eneste en av de 120.

I sin undervisning om forsamlingen sier J.B Stoney at vi aldri vil kunne forstå hva den kristne forsamlingen er, om du ikke forstår at forsamlingen er "en bolig for Gud i Ånden." Ikke bygningen, ikke huset, men menneskene som er fylt av Ånden: "I Ham blir også dere bygd opp sammen med de andre til en Guds bolig i Ånden." (Ef 2,22) Jeg tror Stoney har aldeles rett, og jeg tror at dette er det dessverre ikke mange som ser. Det er bedrøvelig å se den manglende forståelsen av hva Guds menighet er. Hadde vi forstått den i vår individualistiske tid, så hadde mangt og mye sett helt annerledes ut. I dag skal man være kristen på egenhånd, et helt ukjent begrep i Det nye testamente.

I Matt 16,15-18 leser vi:

"Han sa til dem: Men hvem sier så dere at Jeg er? Simon Peter svarte og sa: Du er Kristus, Den levende Guds Sønn. Jesus svarte og sa til ham: Salig er du, Simon Bar-Jona, for kjøtt og blod har ikke åpenbart dette for deg, men Min Far, Han som er i Himmelen. Og Jeg sier deg at du er Peter, og på denne klippen vil Jeg bygge Min menighet. Og dødsrikets porter skal ikke få makt over den."

"Det er første gangen vi støter på disse ordene: Min menighet," skriver J.B Stoney. I Det gamle tesatmente brukes ordet "forsamling". Stoney setter ordene fra Matteus 16 i sammenheng med Matt 14,10. Det har jeg aldri sett noen gjøre før, men jeg finner det svært interessant. I Matt 14,10 leser vi: "Så sendte han noen og fikk Johannes halshogd i fengslet." Hvilken sammenheng har så dette med Matt 16,15-18? Jo, sier Stoney: "Gjennom dette så Herren at Han kom til å bli avvist av sitt eget folk. Gud hadde bodd i skyen blant Israels folk, men herligheten hadde blitt borte. Det er fra nå av at Herren annonserer en ny struktur, og denne nye strukturen er Menigheten. Han sier: "På denne klippen vil Jeg bygge Min menighet." Denne klippen var Jesus Kristus selv."

Så skriver Stoney noe vi skal merke oss, og dette er viktig i en tid hvor enkelte ikke skiller mellom Israel som folk og Guds menighet i Den nye pakt. Stoney skriver:

"Herren sier: Jeg vil bygge Min menighet. Han sier ikke: Jeg har bygget den. Mange tror at menigheten har eksistert siden Abel. Det stemmer ikke. Det er noe helt nytt."

Jeg finner dette svært interessant. Vi må lære oss til å forholde oss til det Gud forholder seg til. I 1.Kor 10,32 leser vi:

"Vær derfor ikke til anstøt verken for jødene eller for grekerne eller for Guds menighet."

Det er disse tre gruppene Gud forholder seg til; hver med sine lover og løfter.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: