søndag, februar 28, 2010

Forsamlingen - Guds bolig og hvilested, del 3

Som jeg har nevnt holder jeg på å studere en prekensamling av J.B Stoney fra Plymouth Brethren, hvor han skriver om Kristi forsamling. Her understreker han noe som er av særdeles stor betydning. Stoney skriver:

"Herren sier: Jeg vil bygge Min menighet. Han sier ikke: Jeg har bygget bygget den."

Menigheten er noe aldeles nytt i Den nye pakt. Den oppstår etter at Israel har avvist Jesus, den beskrives som en hemmelighet, et mysterium som har eksistert i Guds tanke siden før verden ble skapt. Apostelen Peter skriver om dette i 1.Pet 2,4-5: "Når dere kommer til Ham som er Den Levende Stein, som ble forkastet av mennesker, men er utvalgt av Gud og dyrebar, da blir også dere, som levende steiner bygd opp til et åndelig hus ..."

Gud har ikke forkastet sitt folk, jødene. Han har gitt dem helt spesielle løfter, både når det gjelder landet og folket. De løftene gjelder nå og i fremtiden. Men, som Derek Prince sier, Gud har to folk: Israel og de som utgjør menigheten.

Når du er frelst, er du blitt en slik levende stein, og disse levende steinene er det som utgjør Hans åndelige hus. Til sin unge medarbeider Timoteus, skriver apostelen Paulus:

"... Guds hus, som er Den levende Guds menighet, sannhetens støtte og grunnvoll." (1.Tim 3,15b)

I en ny serie med artikler skal vi se nærmere på Guds lengsel etter å bo blant sitt folk på jorda. Vi tar utgangspunkt i Den gamle pakt, for så å bevege oss inn i Den nye.

Bildet viser en Plymouth Brethren forsamling i Chadwell Heath i England i 1917.

Ingen kommentarer: