tirsdag, februar 09, 2010

Menigheten i Korint startet med tre - ble en forsamling på 25.000, del 3

Den kristne forsamlingen i Korint er et eksempel på pionerarbeid. Den er født i misjon, og misjon var da også denne menighetens topp-prioritet, slik det var det i livet til apostelen Paulus.

Menigheten i Korint begynner med en manns arbeid. "Deretter forlot Paulus Aten og dro til Korint." (Apgj 18,1) Jeg synes det er grunn til å tenke på det i en tid hvor man synes å måtte ha så mye på plass før man kan begynne et menighetsarbeid. Vår tid er avhengig av alle mulige tekniske ting, og et velsmurt apparat bak. Paulus var avhengig av Den Hellige Ånd, og han var fullstendig overgitt til evangeliet om Guds rike. For det riket var Han villig til å betale alle omkostningene, og ofre om det så var livet. Han lot seg ikke knekke av den nokså moderate oppslutningen han hadde fått i Athen, men dro videre til Korint.

Det er sjeldent at en kommisjon eller en komite grunnlegger en menighet. Sansynligheten er større at det skjer ved en hengitt kristen som ganske enkelt ikke klarer å tie om sin Mester og Herre. Paulus var en slik mann. En mann med en lidenskap.

Jeg glemmer ikke en mann jeg møtte for noen år siden. Han ble radikalt frelst i et av mine møter. Noen uker senere ringer han meg og spurte: "Tror du jeg er normal?" "Hva tenker du på da," spurte jeg og så mannen: "Jeg må stanse alle jeg møter langs veien og fortelle den om den store nåde som er blitt meg til del ved at jeg fikk møte Jesus!" Jeg svarte ham: "Du er nok mer normal enn det mange kristne er som har vært det i mange år!"

Men Paulus var ingen individualist. Ikke før er han kommet til Korint før han innleder et samarbeide med et kristent ektepar, som også er pionermisjonærer.

"Og han fant en jøde ved navn Akvilas, født i Pontos, som nylig var kommet fra Italia med sin kone Priskilla, siden Klaudius hadde befalt at alle jødene skulle forlate Rom. Og han slo seg i lag med dem. Siden Paulus hadde samme håndverk, ble han hos dem og arbeidet. De var teltmakere av yrke." (Apgj 18,2-3)

Med hjemmet deres som base, og med yrket som skapte en kontaktflate satte Paulus i gang. Fortsatt fungerer dette svært enkle arbeidsredskapet! Mennesker møter Jesus i vanlige hjem, over en kaffekopp, i forbindelse med en hverdagssamtale. Eller på arbeidsplassen. Dette er helt naturlige samlingsplasser for folk. Vi burde sikkert bli mye mer uredde for å bruke hjemmet vårt til evangelisering! Kanskje ikke nødvendigvis invitere til møte, for terskelen er ganske høy for folk til å komme om det er noe slikt på gang, men terskelen er mye lavere om du inviterer inn på kaffe og vafler.

Kanskje ikke med kaffe og vafler - men i et hjem, startet den kristne forsamlingen i Korint. Som jeg alt har nevnt vokste den til 25.000 medlemmer.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: