søndag, februar 14, 2010

Til minne om Brita Helmersen - som er hjemme hos Gud

Det legges fortsatt navn til listen over trosheltene. I morgengryet i dag - kl.05.15 gikk Brita Helmersen hjem til sin elskede Far. På selveste morsdagen, ja mer enn det, på Kristi oppstandelsesdag - den første dag i uken. I morgengryet stod også Kristus opp og brøt dødens lenker.

I det lengste håpet og bad vi sammen med Brita, Pål og barna. Men nå er Brita hjemme hos Gud. Fri fra all smerte, berget i havn.

Hvem kan forstå dette? Hvor uutgrunnelige Guds veier er. Pål og barna hadde trengt Brita her. I tiden. En dag skal hvert hvorfor få svar. I dag er mine tårer mange. Jeg gråter for noen jeg har så inderlig kjær: familien Helmersen. Jeg vet vi er mange som føler det slik. Veldig mange.

Jeg lå i senga og bad for henne i natt. I dag kom dette diktet til meg på ny, et dikt jeg er blitt så glad i, og som jeg leste i en av Corrie ten Booms bøker:

Mitt liv er som en billedvev der Gud alene vever,
Han velger farger selv som mønsteret best fremhever.
Men når Han vever sorgens tråder,
stanser pilegrimssangen.
Han ser det hele ovenfra,
jeg glemmer jeg ser vrangen.
En dag er veven ferdig blitt
og skyttelsen er stille,
da skal Han rulle teppet ut og si meg hva Han ville.
Da skal jeg se at mørke tråder også trengs iblant,
så gull og sølv og alle farger
bedre bakgrunn fant.

I dag kl 1815 var vi invitert til å be for Brita igjen - alle hennes venner fra fjern og nær. Nå er det omgjort til et tidspunkt hvor vi omslutter Pål og barna. Det gjør vi i sorg, men også i djup medfølese for hele familen Helmersen som har mistet den vi alle var så glad i.

Brita lukket øynene her i tiden, og det første hun så når hun åpnet dem i evigheten, var Jesu øyne. Jeg er sikker på Han sa: Du gode og trofaste tjener - gå inn til din Herres glede!

3 kommentarer:

astrid sa...

Så nydelig vakkert og omsorgsfullt du skriver.

Anonym sa...

Ja Jesus står der med åpene hender full av kjærlighet og trøst til en vakker sjel som ønsket å vandre litt lengere på jorden.
Det er ikke lett altid å forstå Fars planlegning av evigheten fra den jordiske siden av skapelsen.
Men fra himmelen finnes det en større plan.

Men at Hun nå kan etter å ha møtt sine i himmelen der hun kan hvile etter en sliten kropp og sjel som trenger helbredelse til å ta fatt på sin store oppgave som venter der.
Gud trenger bønne sjeler som kan be for jorden på en måte som bare der kan gjøres.
Det sitter grupper i himmmelen som holder møter der dem hjelper i åndskampen på jorden i denne tiden.
Brita kommer til å få tilatelse fra Jesus til å være barna og mann nær når dem trenger henne for det gjør Han altid i slike tilfeller.
For hun beskytter barna sine fra Himmelen for hun ser dem har noen oppgaver som trenger hennes hjelp i fremtiden sier dem til meg i ånden.
I himmelen er det stor aktivitet for der er alt klart for å vekke jorden til Guds herlighet.
Når vi har noen vi elsker på begge sider så blir sløret mellom himmel og jord tynt som med Jesus fødsel.
Da har vi forbedere i himmelen som kjenner oss.
Som ånd og sjel er Brita tilstede å omhyller sin mann og barn med sin sterkeste kjærlighet som strømmer fra Jesus hjerte.


Broderlig i kristus

Pål Helmersen sa...

Takk for utrolig varme og trøstende ord Bjørn Olav.