fredag, mars 26, 2010

Av bare nåde

Svenske Jonas Melin legger ofte ut gode artikler på Barnabasbloggen. Du finner en link til den under linkoversikten til høyre på bloggen min. Nylig oversatte han noe av Menno Simons (bildet), en av anabaptistenes mest profilerte ledere. Siden jeg selv leser Menno Simons for tiden med stor glede, tenkte jeg at jeg skulle oversette samme artikkel til norsk som Melin har oversatt til svensk. Artikkelen er hentet fra Complete Writings of Menno Simons og handler om nåden:

Tro ikke, kjære lesere, vi vi anser oss for å være fullkomne eller uten synder. Ikke i det hele tatt. Jeg bekjenner at mine bønner ofte er blandet med synd og at min rettferdighet ofte er blandet med urettferdighet... Om Gud skulle dømme oss etter våre fortjenester og ikke etter sin store godhet og barmhjertighet, da bekjenner jeg med den hellige David at ikke noe menneske kan bli stående innfor Hans dom (Salme 143,2). Derfor er det helt utenkelig for oss å kunne trøste oss med noe annet enn av Guds nåde gjennom Kristus Jesus. For det er Han og bare Han og ingen annen som fullkomment har oppfylt den rettferdighet som Gud krever. Gjennom Guds nåde er vi også bevisst om at alle hellige fra historiens begynnelse har sørget over sin syndige natur, hvilket vi også kan se i skriftene til Moses, David, Job, Jesaja, Paulus, Jakob og Johannes.

For Kristi skyld er vi i nåden; for Hans skyld blir våre bønner hørt, og for Hans skyld blir våre feil og mislykketheter tilgitt. For det er Han som står mellom sin Far og sine ufullkomne barn med sin fullkomne rettferdighet og med sitt uskyldige blod og sin død. Og Han ber for alle dem som tror på Ham og som gjennom troen på Guds ord vender seg fra alt det onde og følger det gode og på samme måte som Paulus inderlig ønsker å nå den fullkommenhet som finnes i Kristus. (Fil 3,12)

Noter, kjære lesere, at vi ikke tror eller underviser at vi blir frelst gjennom våre egne gjerninger eller fortjenester, slik våre motstandere gjør uten at det er sant. Vi blir frelst bare av nåde gjennom Kristus Jesus, som jeg har sagt tidligere.

Ingen kommentarer: