onsdag, mars 10, 2010

Fra New Orleans til Moskva med evangeliet


De måtte finne frem luer, votter og tykke jakker, teologistudentene fra New Orleans da de fikk prøve seg som gateevangelister i Moskva! Teamet fra New Orleans Baptist Theological Seminary gikk bønnemarsjer rundt Kreml og delte ut traktater på gatene i Moskva. Men møte med åpne russere gjorde amerikanerne varme!

Sørstatsbaptistenes misjonsstyre har et tett samarbeide med New Orleans Baptist Theological Seminary, som blant annet handler om å styke menighetsplantingsarbeid i Russland. Og det er her de amerikanske studentene får prøve seg. Ikke bare med forelesninger og teorier, men i praksis. Arbeidet i Moskva begynte i 2005. Årets tur, som foregikk i forbindelse med russernes julefeiring, var spesiell. De skulle nemlig hjelpe Dedication Church, som var plantet i Moskva bare 50 dager før teamet med amerikanske teologistudenter kom. Menigheten ledes av to russiske pastorer. De to samarbeider med en misjonær fra Sørstatsbaptistene, Rhenn Cherry, men det er de to russiske pastorene, Andreij Serihk and Andreij Kornashenko, som leder menigheten.

Moskva er en by på 15 millioner mennesker, så behovet for menighetsplanting er stort.

På det lille bildet ser vi Jake Roudkovskij, professor i evangelisering ved New Orelans Baptist Theological Seminary, og som vokste opp i Kasakhstan, tale i Dedication Church i Moskva i forbindelse med teambesøket.

1 kommentar:

Eskil sa...

Jeg var ofte i Moskva før, men nå har jeg ikke vært der på fem år, og jeg må si jeg lengter tilbake, for Moskva er min favorittby. Men som du sier – behovet for menighetsplanting er stort: Sist jeg var der ble antallet evangeliske menigheter anslått til 200-300 stykker. Og de fleste av dem er små. Hvis man sammenligner dette med antallet menigheter i Norge – og samtidig husker at det bor tre ganger så mange mennesker i Moskva – så ser man fort at behovet er enormt.