onsdag, mars 17, 2010

Herlighetens evangelium, del 2

Vi trenger å se herligheten i evangeliet! Hebreerbrevets forfatter skriver: "Hvordan skal vi da unnfly om vi ikke akter så stor en frelse?" (Hebr 2,3) Det finnes de i dag som mener at det er likegyldig hvilken frelsesvei vi velger, for alle fører frem til Gud til slutt. Men det er ikke sant. Det finnes kun en vei: Jesus! Til den kristne forsamlingen i Korint skriver apostelen Paulus, inspirert som han er av Den Hellige Ånd:

"For INGEN kan legge en annen grunnvoll enn den som ER LAGT, det er JESUS KRISTUS." (1.Kor 3,11 Min uth)

Gud har tilveiebrakt frelse for hele menneskeheten gjennom Hans nådefulle forløsningsplan. Den kristne tro er bygget på dette troens fundament: Kristi blod som ble utgydt på Golgata kors og Kristi seierrike oppstandelse fra de døde.

Frelse kommer ene og alene av Kristi fullbrakte verk og vi kan ikke gjøre oss fortjent til den, verken ved gode gjerninger, religiøs arv eller spesielle evner. Ved å tro på Kristus. omvende seg fra sine synder, ved å sette sin lit til Kristi utgydte blod og ved å velge å følge Kristus kan alle få sine synder tilgitt og bli fridd fra syndens evige konsekvenser.

"Men da Guds, vår frelsers godhet og kjærlighet til menneskene ble åpenbart, frelste han oss, ikke på grunn av våre rettferdige gjerninger som vi hadde gjort, men etter sin miskunn ...." (Tit 3,5)

Når dette er blitt selvfølgelig for oss, da trenger vi å be Gud åpne våre øyne på nytt så vi får se det herlige evangeliet! Det er fare på ferde for vårt åndelige ve og vel når vi tar frelsen som noe selvsagt!

Det kan aldri bli selvsagt at gav sin Sønn til å dø på et kors for deg og meg.

4 kommentarer:

Karin sa...

Ja,detta är den enda och sanna vägen!Endast genom vad Jesus gjort för oss och tar emot Honom som vår personlige Frälsare.
Det kommer åter till mej Pelle Karlssons bok Korsets Väg,
Att förlora är att Vinna!
Vi får lägga ner hela vår börda vid Jesus Kors,och sedan som nya Skapelser få följa Jesus!
"Jesus,The Only Way to Heaven!"
God Bless you BjornOlav!

Bjørn Olav sa...

Gud velsigne deg, Karin. Ja, dette er den eneste veien: korsets vei. Ingen annen vei frelser. Ingen.

leins sa...

Hei Bjørn Olav!

Jeg vil elske det eldgamle kors. Vårt eneste håp i tid og evighet!

Legen sa igår at kreften var komplisert, med spredning, pluss en hard lungebennelse.

Så jeg fortrøster meg på Jesus, og er fortsatt takknemlig for all forbønn. Venter på lengsel på ditt brev.
Ber også for deg og dine og bloggen. Guds fred!

Bjørn Olav sa...

Kan du sende meg din adresse til bolahans@online.no Jeg finner den ikke igjen i papirene mine.