torsdag, mars 18, 2010

Hva hindrer Gud i å svare våre bønner? Del 1

Bibelen gir oss en rekke herlige løfter om bønnesvar. "Be, så skal dere få," sa Jesus. Og Herrens egen apostel, Johannes, skriver: "Og dette er den frimodige tillit vi har til ham, at dersom vi ber om noe etter hans vilje, så hører han oss, og dersom vi vet at han hører oss, hva vi enn ber om, da vet vi at vi har fått våre bønneemner oppfylt hos ham." (1.Joh 5,14-15)

Men hva med de gangene Gud IKKE svarer når vi ber? I denne artikkelserien skal vi se nærmere på hva som gjør at Gud ikke svarer, hva det er som hindrer bønnesvaret. Som i alt annet må vi gå til Guds eget ord for å få svar, for Gud har selv i sitt ord fortalt oss hva det er som hindrer Ham i å svare oss.

1. Synd i våre liv

I dag snakkes det lite eller ingenting om synd. Noen går så langt at de mener at kristne ikke har synd lenger. Det stemmer dårlig med Bibelen, og det stemmer dårlig med erfaringer de aller fleste av oss gjør. Guds ord sier rett ut: "Dersom vi sier at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss." (1.Joh 1,8) Men problemet er vel like mye at vi ikke alltid ser hva som er synd. Ofte har vi en tilbøyelighet til å se på synd som menneskelige svakheter og skrøpeligheter, og at disse "små" tingene egentlig ikke er så farlige når det kommer til stykke. En liten hvit løgn, litt uærlighet, uforsonlighet, bitt bitterhet. Så lenge det er "lite" er det ikke så farlig. Det er verre hvis det blir av litt større karakter. Men Gud graderer ikke lite eller stort opp mot hverandre. For Ham er synd - nettopp det, synd.

Her er noen bibelvers som sier noe om at Gud ikke svarer når det er synd i våre liv:

"Dersom jeg hadde urett for øye i mitt hjerte, så ville Gud ikke høre." (Salme 66,18)

"Menneskesønn! Når et land synder mot meg og gjør seg skyldig i troløshet, og jeg rekker min hånd mot det ..." (Esek 14,13)

"For Herrens øyne er over de rettferdige, og hans ører er vendt til deres bønn. Men Herrens åsyn er over dem som gjør ondt." (1.Pet 3,12)

Har du gjort noen urett? Har du vært troløs? Har du gjort ondt? Ja, da kan det være en årsak til at Gud ikke svarer på det du ber om. Da er det viktig at vi ransaker våre liv, og blir konkret. Kanskje er dette noe du må gå og be om tilgivelse for? Ikke bare overfor Gud, men også den du har forvoldt denne smerte?

Løftet har vi fra Gud selv: "Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss fra all urettferdighet." (1.Joh 1,9)

(fortsettes)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg forstår ikke hva dette bildet som ligger med denne artikkelen har og gjøre med innholdet. Bildet av en keeper som ser på en ball og skal til og bokse den ut...?

Bjørn Olav sa...

Han ber vel om at ballen ikke skal gå rett i mål, gjør han ikke? Slik tenkte jeg i hvert fall. Spørsmål er jo om han fikk bønnesvar? :D

Bjørn Olav sa...

Men så har jeg null niks rede på fotball. Jeg har aldri sett en hel fotballkamp i hele mitt 51 årige liv. Jeg forstår ikke hvorfor det er så morsomt og spennende at noen menn løper etter en ball på en bane. Kan de ikke få hver sin ball da? :D

Anonym sa...

Sitat Bjørn Olav: "Men så har jeg null niks rede på fotball. Jeg har aldri sett en hel fotballkamp i hele mitt 51 årige liv. Jeg forstår ikke hvorfor det er så morsomt og spennende at noen menn løper etter en ball på en bane. Kan de ikke få hver sin ball da? :D"

Heldigvis, da er jeg ikke alene!



mvh

sigbjørn

Anonym sa...

Hvis synd i ens liv hindrer bønnesvar har vel Gud alt fraskrevet seg å svare på noe som helst av bønner her fra jorden? Kun en jeg muligens kjenner som var syndfri... Burde muligens vært noen fotnoter om Guds svarskriterier til bibelverset; be så skal du få.

Hadde vært flott om en kunne regne med svar fra Gud i vanskelige tider. Især når han har ord på seg for å være en "kjærlig" far. Hvilken kjærlig far lar være å svare eller lar sine "barn" lide? Guds bønnesvar forbeholdt de syndfrie kolliderer brutalt med min oppfatning av en kjærlig far...

Syndfri bønn -en av vår "allmektige" Guds mange garderinger for å ikke svare sine barn!

Mvh Tore