fredag, mars 19, 2010

Hva hindrer Gud i å svare våre bønner? Del 2

Når vi slutter å lytte til Guds ord, så kan det være med på å hindre oss i å få bønnesvar. Mange kristne leser Guds ord veldig sporadisk, og mange leser veldig lite. Underlig nok har de ingen problemer med å få tid til å lese dagsaviser, bøker, se TV, lytte til radio. Men bibellesningen blir skjøvet til side.

Tenk igjennom følgende bibelsteder:

"Om en vender sitt øre bort og ikke vil høre loven, da er til og med hans bønn en styggedom." (Ord 28,9)

"Om noen har ører å høre med, han høre! Og han sa til dem: Gi akt på det dere hører! Med det mål dere selv måler med, skal dere bli tilmålt, og dere skal få enda mer. For til dem som har, skal det bli gitt. Men den som ikke har, skal bli fratatt endog det han har." (Mark 4,23-25)

"Så kommer da troen av det en hører og det en hører kommer av Guds ord." (Rom 10,17)

"Og det lød en røst ut fra skyen, som sa: Dette er Min Sønn, Den elskede. Hør Ham!" (Luk 9,35)

"Dersom dere elsker meg, da holder dere mine bud." (Joh 14,15)

"Men talsmannen, Den Hellige Ånd, som Faderen skal sende i mitt navn, han skal lære dere alle ting, og minne dere om alt det som jeg har sagt dere." (Joh 14,26)

Skal vi finne ut hva som er Guds vilje, må vi gå til Guds ord. Og vi må bøye oss for Guds ords autoritet. Vi kan ikke sette oss ut over Guds ord, eller over Guds ord. Guds ord står over alt annet - til evig tid. Det er ikke Guds ord som må justere seg etter oss, men vi som må justere oss etter Guds ord.

Om vi ikke er villige til å følge det Gud sier i sitt ord, hvorfor skulle da Gud svare oss?

Ingen kommentarer: