onsdag, mars 17, 2010

Martyn Lloyd-Jones om tungetale, den karismatiske bevegelsen og død ortodoksi

Martyn Lloyd-Jones (bildet), den legendariske pastoren for Westminister Chapel i London, og en internasjonalt anerkjent bibellærer, er en hvis bøker jeg stadig vender tilbake til.

Nå er det offentliggjort et brev som forteller litt mer inngående om Martyn Lloyd-Jones og hans syn på tungetale og den karismatiske bevegelsen. Jeg synes dette var så interessant at jeg har valgt å oversette det til norsk:

"Min holdning til spørsmål om tungetale og de andre gavene er dette: Jeg har aldri vært i stand til å akseptere den vanlige lære, som i særlig grad er blitt hevdet av Warfield, at alle gavene opphørte ved slutten av den apostoliske æra. Jeg kan ikke se noen holdepunkter for dette i Skriften. For meg synes dette synet å være en form for dispensjonalisme som gjør mange av brevene ubrukelige. For eksempel vil det innebære at vi ikke kan gjøre oss bruk av 1.Tess 5, versene 19-21.

Alt jeg kan si er, at selv om det gjennom kirkens historie har vært gaver som har vært fraværende så kan Den Hellige Ånd i sitt herrevelde gi dem når Han vil. Faktisk er det slik at det er en tydelig lære at mot slutten av denne tidsalder vil slike gaver kunne gjenoppstå i stor kraft, og på samme tid vil vi ha mye forvregninger.

Resultatet av dette er at selv om jeg er ulykkelig over den karismatiske bevegelsen, og ser på den som en reell fare til den sanne kirke og til evangeliet, fordi den viser at lærespørsmål ikke betyr noe i det hele tatt, så er jeg like mye opptatt av at vi ikke skal bli skyldige i å "slukke Ånden" og leve med død ortodoksi."

Brevet er skrevet 25. november 1974.

2 kommentarer:

Aleksander sa...

Jeg takker Herren for tjenere som Lloyd-Jones. For de av bloggens lesere som ønsker å høre preiker av Lloyd-Jones, så finnes de blant annet på oneplace.com (http://www.oneplace.com/
ministries/living_grace/) - eller i iTunes (søk på navnet).

Anonym sa...

det jeg var ute etter, takk