lørdag, mars 13, 2010

Å ære Den treenige

Jeg ber tidebønner, og i de faste bønnene som bes lørdager finnes det en setning som har grepet tak i meg:

"De steder hvor morgen og aften bryter frem fyller Du med jubel."

Jeg tenker på alle de stedene, jorden rundt, hvor noen våker og ber. Som disse to aldersstegne munkene på Athos. De løfter sin røst og synger englesangen: "Hellig, hellig, hellig er Herren, hærskarenes Gud! All jorden er full av hans herlighet." (Jes 6,3)

Ja, jorden er virkelig full av Herrens herlighet, både Hans egen, den herlighet som vi ser gjennom Hans fantastiske skaperverk, og den herlighet som kommer av den duft som alle de helliges bønner representerer.

Når man ber tidebønner, så er det et ledd, som stadig gjentas. Det er dette:

"Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden, som i begynnelsen så nu og alltid og i all evighet. Amen."

Jeg elsker de ordene. De gir uttrykk for det jeg innerst inne vil, og med hele meg: ære Den treenige.

Slik også denne morgen.

Ingen kommentarer: