tirsdag, april 27, 2010

Brasilianske kristne i små menigheter tar misjonsansvar

Edison Queiroz er pastor for fribaptister i Brasil. Han inspirerer små menigheter til å bli misjonsbevisste, og ser resultater av det! Og da tenker han ikke bare evangeliseringsarbeid i nærmiljøet. Han utfordrer små menigheter til å sende ut misjonærer utenfor landets grenser. Jeg synes hans begrunnelse er så interessant at jeg har forsøkt å oversette noe av det han skriver om temaet:

1. Gud er mektig

Vi må forstå at Guds plan for menigheten, uansett dens størrelse, er etableringen av Hans rike ved å forkynne evangeliet for all skapningen. Det som utgjør forskjellen er hvor stor Gud er. Han sier: "Rop til meg, og jeg vil svare deg, jeg vil forkynne deg store og ufattelige ting, ting som du ikke kjenner." (Jer 33,3) Bibelen sier at Gud kan "gjøre mer enn alt, langt ut over det vi ber eller forstår, etter den kraft som er virksom i oss." (Ef 3,20) Enkelte ganger ser vi på våre feil og svakheter, og på størrelsen av menigheten og økonomien, og så blir vi nedslått og sier det er umulig. Men det er feil å tenke slik! Vi må se hen til Gud, for Han er mektig, og Han ønsker å gjøre storverk! Han skaper alt fra ingenting! Vi trenger å be som kong Josjafat: "... vi vet ikke hva vi skal gjøre, men våre øyne er vendt mot Deg." (2.Krøn 20,12) Her er hemmeligheten for seier: Se ikke på omstendighetene, fest blikket på den store Gud og Han vil forvandle våre forsamlinger til å bli en sann base for misjon.

2. Start en bønnebevegelse

Gjennom bønn kan en menighet skape en misjonsbevegelse og nå nasjonene! Vi må utfordre våre medlemmer til å be hjemme, på arbeidsplassen, i ledige stunder og i menighetslokalet. Gjennom bønn vil mennesker bli berørt av Gud, dører bli åpnet, mennesker velsignet, mennesker frelst.

3. Tren de troende i personlig evangelisering

Jeg har oppdaget noe interessant i min egen tjeneste: Mennesker driver ikke med evangelisering ganske enkelt fordi de ikke vet hvordan de skal gjøre det! Tidligere trodde jeg dette dreide seg om manglende frimodighet, manglende tro og mismodighet. Men det dreier seg om manglende undervisning.

4. Utfordre mennesker til misjon

Gjennom forkynnelse, undervisning, ved å anbefale bøker etc, så kan vi utfordre mennesker til å tenke misjon. Jeg tror at det i hver eneste menighet finnes det mennesker som er kalt til misjonsmarken.

5. Utfordre til økonomisk støtte

En liten menighet kan gjøre mye for misjonsarbeidet ved å gi sin økonomiske støtte til det. Gud ser ikke på offerets størrelse, men hvor stort hjertet er til den som ofrer. Vi må ikke glemme enkens skjerv i Luk 21,1-4. Gud er i stand til å velsigne vårt offer så det når langt. Hvor stor er menigheten du er med i? Er dere fem eller seks? Dere kan enda støtte misjonsarbeidet med deres penger. Ta ansvar!

Bildet viser en plakat som som er laget i forbindelse med misjonsarbeidet til Fribaptistene i Brasil.

Ingen kommentarer: