tirsdag, april 20, 2010

Evig liv

En god venn av meg sender meg av og til noen bibelvers på sms. Det setter jeg stor pris på. I går var skriftstedet Joh 6,47:

"Sannelig, sannelig sier jeg dere: Den som tror, har evig liv."

Jeg ble liggende å tenke mye på det ordet i går. Mine legemlige plager gjør at jeg må ligge mye, eller holde meg helt i ro for tiden. Til tross for våren som er her med god snøsmeltning og godt vær, blir det mye innetilværelse. Derfor ble dette ordet til slik velsignelse, som bare Guds ord kan bli. Jeg lå og smakte på disse ordene: evig - liv, og gjentok dem for meg selv mange ganger. I dette lille ordet "liv" er der gjemt så mye. Hvordan kan vi egentlig beskrive "liv". Det handler jo om det som er "levende". Da tenker jeg på noe som er i bevegelse, noe som yrer, gror, pulserer. Og som dette ordet "evig" da. Utenfor tidsbegrepet.

Jesus setter de to ordene sammen. Til evig liv.

Det er det Han gir oss i gave.

Ved begravelser har jeg som forrettende prest ofte lest fra Joh 11,25-26:

"Jesus sa til henne: Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Tror du dette?"

Fordi jeg tror på Den oppstandne tror jeg også på oppstandelsen.
Og det evige liv.

Det gir perspektiv over tilværelsen her og nå.

2 kommentarer:

Terje sa...

Ny tilhenger av Bloggen din.
setter pris på din evne til å formidle og sette ord på ting.

Alle gode ting - fra en student ved Grimstad, Bibelskole

Bjørn Olav sa...

Så hyggelig. Velkommen som leser, og må Herren rikelig velsigne deg i forbindelse med studiene i vakre Grimstad.