onsdag, august 18, 2010

Anabaptistenes syn på menigheten, del 1

På den tredje årlige konferansen for Bibelsk disippelskap og felleskap, i Hartville i Ohio, USA, 23.-25 mars i 1964, ble det forfattet en trosbekjennelse for den delen av Mennonitene i USA som har holdt fast ved sin tro og overbevisning og ikke gitt etter for liberale krefter blant Mennonitene. Jeg har nylig studert dette dokumentet, i forbindelse med boken jeg skriver om anabaptistene. Om menigheten heter det:

"Vi tror at menigheten er Kristi kropp, og den består av alle de som gjennom omvendelse til Gud og tro på Herren Jesus Kristus er blitt født på ny og døpt ved en Ånd inn i en kropp.

"For slik som kroppen er èn og har mange lemmer, men alle de mange lemmene på den ene kroppen er èn kropp, slik er det også med Kristus. For med èn Ånd ble vi alle døpt inn i èn kropp - enten vi er jøder eller grekere, enten vi er slaver eller frie - og vi har alle fått èn Ånd å drikke." (1.Kor 12,,12-13)

Jesus Kristus er menighetens Hode og derfor den øverste og endelige autoritet i Hans menighet.

"Og Han er hodet for kroppen, menigheten, Han som er begynnelsen, Den førstefødte av de døde, for at Han skal ha overhøyhet i alle ting." (Kol 1,18)

"... menigheten som er Hans kropp, fylden av Ham som fyller alt i alle." (Ef 1,23)

Han har betrodd i den lokale kropp av trofaste troende ansvaret til å forme en forsamling, sette opp normen og utøve disiplin i følge de prinsipper som allerede er etablert i Hans ord.

"... Jeg vil bygge Min menighet. Og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. Og Jeg vil gi deg nøklene til Himlenes rike, og alt det du binder på jorden, skal være bundet i Himmelen, og alt det du løser på jorden, skal være løst i Himmelen." (Matt 16,18-19)

"Og hvis han nekter å høre på dem, så si det til menigheten. Og hvis han til og med nekter å høre på menigheten, skal han være som en hedning og en toller for dere. Sannelig sie Jeg dere: Det dere binder på jorden, skal være bundet i Himmelen, og det dere løser på jorden, skal være løst i Himmele. Igjen sier Jegdere: Om to av dere på jorden blir enige om noe de vil be om, så skal det bli gjort for dem av Min Far i Himmelen. For hvor to eller tre er samlet i Mitt navn, deer er Jeg midt iblant dem." (Matt 18,17-20)

"I vår Herre Jesu Kristi navn, når dere er samlet og min ånd er med dere, sammen med vår Herre Jesu Kristi kraft, overgi da den det gjelder, til Satan til kroppens ødeleggelse, for at hans ånd kan bli frelst på Herren Jesu Dag." (1.Kor 5,4-5)

"Men nå skrev jeg til dere at dere ikke skal ha samfunn med noen som kalles en bror, og som lever i hor, eller som er grådig, eller er en avgudsdyrker eller en spotter eller en drukenbolt eller en pengeutpresser, at dere ikke en gang skal spise sammen med en slik person. For hva har jeg med å dømme også dem som er utenfor? Er det ikke dem som er innenfor, dere dømmer? Men dem som er utenfor, er det Gud som dømmer. Derfor: Driv denne onde ut fra dere." (v.11-13)

(fortsettes)

På bildet ser vi medlemmer av den anabaptistiske kommuniteten Rocky Cape Christian Fellowship i Australia.

Ingen kommentarer: