torsdag, august 19, 2010

Et sted for å hvile

Ron Kennel trengte et sted hvor han kunne roe ned. Den nå pensjonerte mennonite-pastoren fant et tilfluktsted i The Hermitage i de sørvestlige skogene i Michigan.

The Hermitage kan i disse dager feire sitt 25 års jubileum. Det er noe så sjeldent som et anabaptistisk retreatsenter.

"Jeg har en historie med depresjon og et hjerteproblem," forteller Kennel og legger til: "Jeg visste at tiden var kommet til å finne en ny retning med livet. Jeg kom til The Hermitage med ikke noe annet enn min Bibel, en penn og dagboka mi. Jeg måtte skaffe meg en tilværelse uten arbeid og agenda."

Kennel kom sammen med 75 andre for å feire jubileet til The Hermitage. Det var i 1985 at Gene og Mary Herr grunnla dette retreatsenteret, i en tid da det ikke var så vanlig for anabaptister å trekke seg tilbake til stillhet og bønn.

"Det lærte meg å holde sabbat," sier Kennel og med det mener han: "som en åndelig måte å leve på. Gene gav meg sin fulle oppmerksomhet og velsignet meg med Guds bekreftelse. Jeg var pastor og hyrde, men nå var det jeg som trengte en pastor og hyrde."

Retreatsenteret som drives med egne arbeidere, er løselig knyttet til Michigan Conference of The Mennonite Church i USA. Hit kommer mennesker fra mange ulike tradisjoner og sammenhenger. Stedet ligger 45 minutters kjøring nord for Goshen-Elkhart området.

The Hermitage tilbyr retreater som er fokusert på Bibelen, stillhet, naturopplevelser og hvor man kan dele erfaringer og vennskap.

"Når mannen min og jeg fikk ekteskapsproblemer for 18 år siden, foreslo ekteskapsrådgiveren vår at vi reiste hit," forteller Deborah Johnson Wood, en katolsk forfatter bosatt i Grand Rapids. "Jeg var usikker på retningen videre, usikker på ekteskapet og på kirken. Etter å ha tilbrakt tid i stillheten her og i naturen som omgir stedet, og ved å delta i fellesbønnen, så vokste vi i Kristus og vårt ekteskap ble endret. Gud gjorde et mirakel."

Det var tidlig på 1970-tallet at grunnleggerne av stedet kjente et kall til å drive et retreatsenter. Det tok dem 15 år å få ting på plass. De fikk kontakt med David og Naomi Wenger, som også var interessert i å starte opp et retreatarbeid. De trodde det måtte kunne finnes en plass for kontemplasjon blant de som stod i den anabaptistiske tradisjonen, akkurat som det der finnes plass for fredsarbeid, hjelpearbeid, studier og bokskriving. I 1984 kjøpte de en bondegård og gjorde om den 100 år gamle låven til retreatsenter. I dag brukes stedet av mennoniter, katolikker, lutheranere og presbyterianere.

Du kan lese mer om The Hermitage her:

http://www.hermitagecommunity.org/main/

På bildet ser du David og Naomi Wenger og Gene og Mary Herr, grunnleggerne av The Hermitage.

Ingen kommentarer: