fredag, august 06, 2010

Johannes - han som Jesus elsket, del 1

Jeg holder på med et studium av 1.Johannesbrev. Disippelen og apostelen Johannes er en av de nytestamentlige skikkelsene jeg stadig vender tilbake til. Årsaken ligger blant annet i det spesielle nære forholdet han hadde til Jesus. Dette omtales blant annet i Joh 13,23 på denne måten:

"En av dem, den disippelen som Jesus hadde kjær, lå ved siden av Jesus ved bordet."

Jeg vil i noen artikler fremover presentere noen fragmentariske notater jeg har gjort meg om Johannes. Kanskje de kan være til hjelp og nytte for flere enn meg, som vil studere hans liv og hans skrifter, for på den måten å bli bedre kjent med den Herre han tjente.

Vi har få biografiske opplysninger om hans bakgrunn. Det vi vet er at han hadde en bror som het Jakob, og at de to var sønnene til en mann som het Sebedeus, som var fisker av yrke. De to fulgte i farens fotspor. Betydningen av hans navn er "Herren er nådig", eller "Herren har vist nåde". Jesus gav disse to brødrene tilnavnet "Boanerges", som betyr "tordensønner". Med dette sa Han vel noe om deres personlighet. Vi får da også et eksempel på dette i Luk 9,49 og v.54:

"Da grep Johannes ordet: Mester, vi så en som drev ut onde ånder i ditt navn, og vi forsøkte å hindre ham, siden han ikke er med oss ...Da disiplene Jakob og Johannes fikk høre dette, sa de: Herre, vil du vi skal by ild fare ned fra himmelen og fortære dem?"

Jeg er fascinert av hvordan en mann som av Mesteren selv omtales som "tordensønn", ved Herren Jesu nåde blir forvandlet gjennom sin vandring med Herren Jesus og blir en mann som ikke bare taler om kjærligheten, men lever den ut i praksis. Johannes ble forvandlet i Herrens nærhet. Hans øyne må ha blitt åpnet mer og mer for Guds storhet, nåde og kjærlighet.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: