lørdag, august 14, 2010

Johannes - han som Jesus elsket, del 5

Jesus fant ingen trøstere i sin dødsangst, men Johannes er en av de få trofaste som blir stående ved korset. I Salme 69, som handler om Messias og Hans lidelse, leser vi:

"Du kjenner spotten jeg får, min skam og min vanære. Fram for Deg står alle mine motstandere." (v.20)

Peter fornektet sin Herre, Johannes følger Ham inn i lidelsen. Han stiller seg ved siden av korset. Vi leser om alle de som sto og så på korsfestelsen på avstand, men Johannes er blant de som står tett ved siden av Jesus. Selv i denne time av usigelig skam og djupeste lidelse.

"Men ved Jesu kors sto Hans mor og Hans mors søster, Maria, Klopas kone, og Maria Magadalena. Da Jesus så at Hans mor sto der, sier Han til sin mor: Kvinne, se, din sønn! Så sier Han til disippelen: Se, din mor! Fra denne stund tok denne disippelen henne hjem til seg." (Joh 19,25-27)

Hva får Johannes til å bli stående ved siden av Jesus i Hans lidelse og død?

Trolig var det på grunn av alt det Johannes hadde opplevd med Jesus, Jesus var blitt hans livs store kjærlighet. Jeg spør meg selv: Går jeg sammen med Jesus inn i Hans lidelsesfelleskap?

"for at jeg skal kjenne Ham og kraften av Hans oppstandelse OG SAMFUNNET MED HANS LIDELSER ved at jeg blir likedannet med Hans død.." (Fil 3,10)

Hvem snakker om dette? Jo, vi vil alle kjenne Ham og vi vil alle kjenne kraften av Hans oppstandelse, men vil vi dele lidelsesfelleskapet med Ham? Om vi vil gå den veien, kommer vi ikke utenom korset. Da må vi stå tett ved siden av Jesus og Hans kors.

På ikonet ser vi Johannes og hans disippel Prochoros.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja vi må flytte korset fra kjedet om halsen til hjertet så vår kjærlighet holder til evigheten.

Paulus er grepet av Jesus og Johannes forbilde når Han skriver i Guds hellige ord.
Han skriver om en broder som Han Har delt lidelse med i så sterke ord som

Paulus "Når jeg nå sender ham tilbake til deg, er det som om jeg sender mitt eget hjerte. "


"Hvis han har gjort deg urett eller skylder deg noe, så sett det på min regning! 19 Dette skriver jeg, Paulus, egenhendig:"

"la meg nå ha nytte av deg i Herren! Gjør mitt hjerte rolig i Kristus!"


Tenk å si "Som å sende mitt eget hjerte"

Hele kapittel.
11 En gang var han unyttig for deg, men nå er han nyttig både for meg og deg. 12 Når jeg nå sender ham tilbake til deg, er det som om jeg sender mitt eget hjerte. 13 Jeg ville gjerne ha beholdt ham hos meg så han kunne ha hjulpet meg i ditt sted når jeg nå bærer lenker for evangeliets skyld. 14 Men uten ditt samtykke ville jeg ikke gjøre noe. For det gode du gjør, skal ikke skje av tvang, men frivillig. 15 Kanskje ble han tatt fra deg en stund for at du skal få beholde ham for evig, 16 ikke lenger som slave, men som noe mye mer – som en elsket bror. Det er han sannelig for meg. Hvor mye mer må han ikke da være det for deg, både som menneske og i Herren.
17 Hvis du ser meg som din nære venn, så ta imot ham som meg selv. 18 Hvis han har gjort deg urett eller skylder deg noe, så sett det på min regning! 19 Dette skriver jeg, Paulus, egenhendig: Jeg skal betale! Jeg vil ikke snakke om det du skylder meg: deg selv. 20 Ja, bror, la meg nå ha nytte av deg i Herren! Gjør mitt hjerte rolig i Kristus!

Dette er det nye mennesket i kristus som radikalt elsker sine brødre.For ett forbilde disse ordene viser at Han er grepet av Jesus .

Broder i Kristus