torsdag, august 19, 2010

Kristen pasifisme, del 1

Kristen tro og pasifisme er et emne jeg har vært opptatt med i mange år. I en tidligere artikkelserie har jeg dokumentert at for de første kristne var det å delta i Romerrikets hær uforenelig med det å være kristen. Det var først etter keiser Konstantin at dette ble endret til det motsatte.

I denne artikkelserien skal jeg presentere noe Myron S. Augsburger har skrevet. Augsburger er en ledende kapasitet når det gjelder dette temaet. Han er professor i teologi ved Eastern Mennonite University, og har tjent som evangelist, pastor og menighetsplanter. Augsberger er en av de ledende ekspertene på anabaptistisk historie. Han har skrevet en rekke artikler, og mer enn 20 bøker. Artikkelen er såpass lang, at jeg deler den opp i flere deler. Den er oversatt av meg.

Jesus sa: "Stikk sverdet tilbake i sliren, for alle som griper til sverdet, skal falle for sverdet." (Matt 26,52) "Men Jeg sier dere: Stå ikke imot et ondt menneske! Men den som slår deg på det høyre kinnet, ham skal du også vende det andre til." (Matt 5,39) Det gamle testamentes profet sa: "De skal smi sine sverd om til plogskjær og sine spyd om til vingårdskniver," (Mika 4,3) en profeti som oppfylles der hvor mennesker tar Kristi vei og Hans Ånd på alvor. Og Kristi vei er best funnet i Hans egne ord.

I Lukas 6 leser vi:

"Men Jeg sier til dere som hører: Elsk deres fiender, gjør godt mot dem som hater dere, velsign dem som forbanner dere, og be for dem som utnytter dere på en ondsinnet måte. Til den som slår deg på det ene kinnet, skal du by fram det andre også. Og den som tar kappen din, skal du heller ikke nekte kjortelen. Gi til hver den som ber deg! Og den som tar fra deg det som er ditt, skal du ikke spørre om å få det tilbake. Og slik som dere vil at menneskene skal gjøre mot dere, slik skal også dere gjøre mot dem. Men hvis dere elsker dem som elsker dere, hva er det å takke dere for? For selv syndere elsker dem som elsker dem. Hvis dere gjør godt mot dem som gjør godt mot dere, hva er det å takke dere for? For selv syndere gjør det samme. Hvis dere låner bort til dem som dere håper å få tilbake fra, hva er det å takke dere for? For selv syndere låner til syndere for å få like mye tilbake. Men elsk deres fiender, gjør godt og lån bort, uten å vente at dere skal få noe tilbake. Og deres lønn skal bli stor, og dere skal være Den Høyestes barn. For Han er god mot de utakknemlige og onde. Vær derfor barmhjertige, slik som deres Far også er barmhjertig. (v.27-36)

I Joh 18,36 sier Jesus: "Mitt rike er ikke av denne verden. Hadde Mitt rike vært av denne verden, ville Mine tjenere ha kjempet, slik at Jeg ikke skulle bli overgitt til jødene. Men må er ikke Mitt rike herfra." Og igjen, i Matt 5,9, sier Jesus: "Salige er de som skaper fred, for de skal kalles Guds barn."

Disse skriftstedene tjener som en referanseramme for diskusjonen om ikkevold og pasifisme.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: