torsdag, august 26, 2010

Kristen pasifisme, del 6

Her fortsetter Myron Augsbergers artikkel om kristen pasifisme:

"Å komme overens med krigens problematikk handler ikke om et isolert emne, men med problemene til en hel menneskehet. Det inneholder spørsmålet om folkegrupper, fattigdom, like rettigheter og friheten for personer til å være individer. Skal vi møte de spørsmålene som her reises på en ærlig måte må vi se på et større spørsmål: det som handler om synd. Som Samuel Shoemaker har sagt: "Du venter ikke at en krig skal se på ondskapens problem, krig er simpelthen ondskapens problem skrevet med store bokstaver."

Nært forbundet med det foregående er det faktum at krig svært ofte er forbundet med det å beskytte eiendom. Som kristne vil vi respektere myndighetenes rett til å erklære krig for å beskytte sitt eget territorium. Men en kristen som er en samvittighetsfull motstander av å delta i krig må være konsekvent i til hans eller hennes holdning til materielle ting. En kristen må ta Jesu undervisning i Bergprekenen at personlighet er mer verdifullt enn materielle goder og at vi ofrer livet livet for materielle goder. (Luk 6,29-35)

Dette betyr at vi som kristne som lever med en regjering som gjør det mulig for oss å bli rike ikke kan forlange at denne regjerningen skal ofre menneskers liv for å beskytte vår materialisme. En kristens holdning med hensyn til materiell eiendom er ikke den at det er en legal rett, men også et ansvar, av et moralskt ansvar til å bruke de tingene vi har fått til å hjelpe andre.

(fortsettes)

2 kommentarer:

Lidia sa...

Hei Bjørn Olav.
I utgangspunktet er jeg veldig enig i alt dette. Men jeg lurer på selvforsvær og spesielt det å forsvære sine nærmeste, familien, barn. Det å angripe noen i krigen eller i forsvær av territorium eller eindom er jeg enig i at er galt. Men om det er noen som vil skade mine barn, så er pacifismen helt borte... Hva synes du?
Lidia, IBC

Bjørn Olav sa...

Det naturlige morsinstinkt er å forsvare sine barn, om det så skulle være å gi sitt eget liv for dem. Dette er noe annet enn det å drepe for å forsvare et et stykke land, eller en spesiell politikk. Men jeg ville gjøre alt jeg kunne for ikke å ta liv. Da ville jeg heller ofre mitt.