onsdag, august 25, 2010

Nøden for Sibir

På BBC HD har jeg fulgt en serie om Russland. Et av disse programmene har handlet om Sibir. Visste du at du kan plassere hele USA og Vest-Europa innenfor Sibirs grenser? Og ennå er det god plass igjen! Vi snakker om et svært landområde. Sibir utgjør 77 prosent av Russlands territorium, og er på hele 13,1 million kvadratkilometer. Men bare 25 prosent av Russlands befolkning befinner seg her, det vil si 36 millioner mennesker. Noen sier at ordet "sibir" kommer fra et tyrkisk ord som betyr "det land som sover."

Når jeg ser slike programmer som dette fascineres jeg ikke bare av landskapet og menneskene, men jeg spør meg selv: hvordan står det til med Kristi forsamling, hvor mange kristne finnes det, hvor mange unådde? I dagene som har fulgt etter at jeg så denne BBC serien har jeg kjent på en nød i mitt hjerte for Sibir. Som trofaste lesere av bloggen vet la Gud for mange år siden en nød i hjertet mitt for de slaviske folkeslagene. Den nøden fikk jeg like etter at jeg ble en kristen i 1972.

Nå har jeg begynt å studere Johannes Reimer's bok: "Gebet für die Volker der Sowjetunion", som gir en mengde informasjon om forholdene til de ulike unådde folkeslagene i det veldige russiske riket. Det er ingen tvil i mitt hjerte om at Gud har veldige planer for Russland.

Ser vi Russland under ett så har dette enorme landet hele elleve tidssoner. De sovjetiske myndighetene opererte med ca 130 folkeslag, og disse utgjorde de 300 millioner mennesker som da levde i det som ble kalt Unionen av Sosialistiske Sovjetrepubikker. Etniske eksperter ved Russlands universiteter, og utenlandske etnologer regner i dag med at det er 537 etniske grupper i Russland. Patrick Johnstone, mannen bak bønneatlaset "Operation World", som i disse dager er ute med en ny oppdatert utgave, sier at det riktige tallet er 596 folkeslag, og at 530 av dem er såkalt unådde!!!

Hva gjør dette med oss? Skaper det nød i ditt hjerte? Hos meg gjør det nettopp det. Derfor vil jeg i tiden fremover presentere noen av disse unådde folkegruppene, muligens opprettes det en egen blogg for dette, slik at det skal bli lettere å finne bakgrunnsartiklene. Målet er tosidig: at flere kan være med på å be målrettet for at mange skal bli frelst. Dernest håper jeg at vi gjennom vårt misjonsarbeide - White Fields Misson - kan etablere kontakt med russiske menigheter som driver eller vil satse på misjon i Sibir.

Mer om dette senere.

Ingen kommentarer: