torsdag, august 26, 2010

Tolstoj, Kristus og Guds rike, del 1

Jeg sitter med et gammelt klenodium i mine hender. Den har gulnende blad, og er utgitt i Köbenhavn i 1889. Boken er skrevet av grev Leo Tolstoj (bildet). Den store russiske forfatteren er 55 år gammel når han skriver denne redegjørelsen for sin tro. Fem år tidligere har han en skjellsettende opplevelse av Jesus, som forandrer hans liv totalt. Han beskriver dette på følgende måte, og beskrivelsen er vel en av de aller beste jeg har lest om hva en omvendelse egentlig betyr:

"For fem år siden begynte jeg å tro på Kristi lære - og mitt liv var plutselig som forvandlet: Jeg ønsket ikke mer, hva jeg hittil hadde ønsket, og hva jeg hittil ikke hadde ønsket, det ønsket jeg nå. Hva jeg tidligere hadde ansett for godt, forekom meg nå som ondt, og det jeg hittil hadde ansett for ondt, forekom meg nå å være godt. Det gikk meg som et menneske, som går ut for å avgjøre en viktig sak, og så underveis plutselig kommer til den erkjennelse, at saken er til ingen nytte og - vender om. Alt hva som før var til høyre - er nå til venstre, og alt det som var til venstre - er nå til høyre. Det var et fullstendig omslag i mitt liv. Godt og ondt skiftet plass. Og grunnen til dette var at jeg nå oppfattet Kristi lære på enn annen måte enn tidligere."

Tolstoj skriver at det ikke er hans hensikt å fortolke Kristi lære gjennom det han skriver. Det han vil er å fortelle sine lesere hvordan han selv har erfart og forstått det han har lest seg til i Det nye testamente, og da særlig Bergprekenen.

Det Jesus har sagt, sier Tolstoj, er så enkelt at selv den enfoldige kan forstå det.

"Alle mennesker kunne ikke innvies i dogmatikkens, homiletikens, patristikens, liturgiens, hermeneutikens og apologetikens dypsindigheter. Men alle kunne og bør forstå, hva Kristus har sagt til alle de millioner ulærde og ubetydelige mennesker, som har levd og som ennå lever. Alt det, som Kristus har sagt til alle disse vanlige mennesker, som ikke har hatt noen mulighet til å søke Hans lære fortolket av Paulus, Clemens eller Johannes Chrysostomos, det forstod jeg den gang ennå ikke. Men nå forstår jeg det, og det er det jeg vil fortelle."

I en serie med artikler fremover vil jeg hente ut noe av det Tolstoj skriver i denne boken som på dansk fikk tittelen: Hvori består min tro. Jeg tror mange av bloggens lesere vil finne dette veldig interessant, i hvert fall de som tror at Bergprekenen gjelder for Guds folk også i denne tid, og ikke er noe som først skal leves ut i et fremtidig tusenårsrike. Ikke minst vil jeg tro at leserne vil finne Tolstoj's trosbekjennelse interessant. Men mer om det etter hvert.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: