mandag, september 13, 2010

Å leve i takt med sitt hjerte

Etter hvert som årene går forstår jeg mer betydningen av ordene fra Ord 4,23: "Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer, for livet utgår fra det." Jeg har vært nødt til å lære mange lekser, noen av dem ganske harde, før jeg har forstått hvor avgjørende viktig sannheten i dette ordet er.

Father Philippe Thomas (bildet) var prest og sjelesørger for kommuniteten av funksjonshemmede og funksjonsfriske i Trolsy i Frankrike, før Henri Nouwen tok over. Father Thomas var også mentor for Jean Vanier, som startet disse kommunitetene for noen av samfunnets mest utsatte og tilsidesatte. De som i manges øyne ikke har noen verdi fordi de ikke yter noe tilbake til samfunnet. Det sier jo mer om oss, enn om dem. Father Philippe Thomas startet La Ferme de Trolsy, et sted for bønn.

I dagboken til Henri Nouwen, som jeg holder på å lese for tiden, forteller Nouwen om sine møter med father Thomas. Denne dominikanerpateren er opptatt av det samme som Salomo: å ta vare på vårt hjerte - fremfor alle andre ting.

Til Nouwen sier han:

"Krisen kirken opplever i dag har sammenheng med mangelen på hjertets kunnskap."

Father Thomas snakker om at vi ikke må miste mysteriet i livet. Alt kan ikke og skal ikke forklares.

"Fra livets unnfangelse er vi født til en intim relasjon og kommunikasjon med Gud, den Gud som har skapt oss i kjærlighet. Vi tilhører Ham fra livets unnfangelse av."

Disse ordene ble veldig virkelige for meg denne uken. Jeg satt i en samtale med en ung mann som slet med et for ham stort problem. Under samtalens løp ble jeg klar over at hans problem ikke var det synlige som han snakket om, men mangelen på erfaring av å være elsket av Gud. Med en slik erfaring lærer vi oss å leve fra innsiden ut.

Ingen kommentarer: