fredag, oktober 08, 2010

En kristen er en slave og en martyr


Når apostelen Paulus skal forklare seg for kong Aggripa om sin tro på Jesus, bruker han to sterke uttrykk, som forteller oss hva det vil si å være en Jesu etterfølger:

"Jeg sa da: Hvem er du, Herre? Og Herren sa: Jeg er Jesus, han som du forfølger. Men reis deg opp og stå på dine føtter! For derfor åpenbarer jeg meg for deg, for å utvelgde deg til TJENER og VITNE, både om det du har sett og om det jeg vil åpenbare for deg." (Apgj 26,15-16)

Disse to ordene jeg har skrevet med store bokstaver, er svært interessante. Ordet "tjener" er på gresk "huperetes", og har en veldig spesiell mening. Det var navnet på en slave av absolutt laveste sort. Disse slavene ble enten kidnappet fra sine hjem eller på gata eller dratt ut av et fengsel og tvunget inn i et slaveri som varte livet ut. Disse slavene ble lenket sammen til benken de satt på når de rodde de romerske skipene. I det øyeblikk de ble lenket fast, kom de ikke løs før døden befridde dem.

Så det Herren gjør, er at Han åpenbarer seg for Paulus og sier: Jeg vil gjøre deg til en slave. Jeg vil lenke deg fast til benken, og du slipper ikke løs, før du dør.

Når dette er sagt bruker Jesus ordet "vitne", som er det samme ord som "martyr".

En person som følger Jesus på ramme alvor er altså pr definisjon: en slave og en martyr.

Noe å tenke på i dag: Tenker du slik som deg selv?

Paulus skrev i Gal 2,20:

"Jeg er korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det liv jeg nå lever, lever jeg i troen på Guds Sønn, han som elsket meg og gav seg selv for meg."

4 kommentarer:

Otto sa...

NT bruker mange bilder på vårt forhold til Jesus:
*SLAVE, tilhørende Herren
*ARBEIDER. i Herrens vingård,
*VENNSKAP, Jesus kaller oss venner
og han er vår venn,
*SAUER i en flokk hvor Herren kjenner alle ved navn, og vokter oss og gir oss føde.
*MOTTAKERE av Herrens kjærlighet og nåde, han bøyer seg og vasker våre føtter.

Det er vel kanskje slik at vi til ulike tider trenger å se de forskjellige bildene.
Ser vi bare Herrens tilgivelse og nåde, kan vel livet kanskje bli "noe slapt", og ser vi bare Herrens utfordring til etterfølgelse og offer, kan jo det hele bli ganske slitsomt.

Slavebildet ser vel kanskje noe slitsomt ut. Paulus bruker jo dette i Romerbrevet. Her skriver han om de som "av hjertet" er blitt lydige og slaver for det som er godt og rett. Av hjertet fordi vi har møtt en som vi av hele vårt hjerte vil være sammen med.

Skriver dette fordi jeg en periode slet med "slavebildet", kristenlivet ble mye krav og offer. Da var det fantastisk å møte han som "vasket mine føtter". Å møte Herrens kjærlighet skaper mennesker som "av hjertet" vil være Herren slaver. "Vi elsker fordi han elsket oss først"
Mvh.
Otto

Karin sa...

Är vi idag beredda att vara en Jesu slav idag
och vad det innebär att följa honom och utstå smälek för Hans skull?Paulus fick utstå mycken
Lidelse för Jesu skull!
Är vi Jesu lärjungar idag beredda på det?
Eller är det så att vi Kristna idag vill likna världen vältra oss i en välfärd,utan tanke på vad egentligen Herren vill med vårt liv?

Bjørn Olav sa...

Takk for at du kompletterer bildet, Otto, Det er verdifullt dette du skriver om her.Vi trenger å se hele bildet. Mitt bidrag gav bare en fragmentarisk side. Når jeg leste disse versene ble de så viktige for meg, men det er som du skriver: alt har sin tid. I min sykdomsperiode nå opplever jeg det godt å være lenket til Ham, i liv og i død,

Broder i Kristus sa...

Det er mange hyklere i mange religioner som går i filler som viser deres store tro i å vise seg for Gud.Den Jesus jeg kjenner ser bare i hjertene så bots bønnekappen kan man bare glemme for min Jesus.
Å være en ekte slave for Gud er å stå imot hyklerene som sier at dem står så nært Gud fordi dem tror dem kjenner Han.Dette er den største lidelsen avisningen fra den som sier dem er fromme i hykkleri
Paulus viser hvordan Han synger og fryder seg for Jesus virkelig lever i Han.Han går ikke omkring med motløshetens ånd, for rikdommen i å virkelig kjenne Jesus overgår all jordisk misunnelse og list for å slippe Jesus i sitt hjerte.
At mange kristene får frykt av å møte en ekte Guds mann fordi dem kjenner på sin egen feighet i å åpne seg for Jesus kjærlighet som betyr å stå fast med Han mot verdens ånd kan ikke stoppe Han som sannelig lever i Jesus. Guds Ord er det største vitnet om dette hvordan dem som Finner Jesus ikke frykter for dem har skuet evigheten og Guds plan.
Den dagen Gud kaller meg hjem så skal glede musikk følge meg opp i himmelen for ingen frykt har dem som elsker Gud å har levet med Han på jorden i ærlighet for Gud.
Gud ser alt så det er bare å slutte å tro at han ikke ser alt i oss.
Jesus jeg kommer med hele meg og lar meg renses i Guds nåde så all synd og fordømmelse kan dø i meg.
En kristen kjenner bare glede for levende eller død så er man i Guds kjærlighet.

Håper ikke disse ordene er for radikale i Gud til å komme på trykk