onsdag, oktober 06, 2010

Plogspissen og radikaleren Hans Jakob Frøen er død

Hans Jakob Frøen (bildet), skapte store overskrifter i den sekulære dagspressen da de kunne "avsløre" at sjømannspresten talte i tunger, er død 98 år gammel. Frøen døde 1. oktober, og begraves fra Sem kirke i morgen kl.14.00.

Jeg stiftet bekjentskap med Hans Jacob Frøen tidlig på 1970-tallet. Vi hadde staret et kristent skolelag på ungdomsskolen hvor jeg gikk, og Frøen var fellesmøtetaler på Gjøvik. Jeg spurte om han kunne tenke seg å komme til skolen vår for å holde andakt i storefri. Han var ikke vanskelig å be. For et fullt auditorium talte han godt og frimodig om Jesus. Begreistret fulgte jeg også med på hva han fortalte om i bladet han og sønnen, Eivind, utgav: Dypere Liv. Gjennom dette bladet fikk vi del i sterke vitnesbyrd om hva Gud gjør rundt om i verden, og solid bibelundervisning, som var gull verd å få med seg for en ung kristen.

Da jeg så traff henne som skulle bli min kone, kunne min kommende svigerfar fortelle at han hadde blitt frelst i et møte hvor Hans Jakob Frøen talte. Gjennom årenes løp skulle jeg treffe Hans Jakob Frøen i ulike sammenhenger, møter jeg har satt stor pris på, fordi han var med på å utvide min horisont med tanke på hva Gud gjør, og samtidig etterlate seg bunnsolid undervisning fra Guds ord.

Min gode venn, Håvald Slåtten, skrev hans biografi. Han kalte den betegnende nok "Plogspiss og opprører". Det var noe av Hans Nielsen Hauge over Hans Jakbo Frøen. Begge hadde sin åndsdåpsopplevelse, begge var uredde og begge talte Rom midt imot. Han var elsket, ønsket, akseptert og avvist. Ingen kunne stille seg nøytral til ham.

Det er nok rett å si at Hans Jakob Frøen var den karismatiske bevegelses far i Norge. Få har som ham introdusert Den Hellige Ånds dåp som Frøen for så mange i sammenhenger utenfor den tradisjonelle pinsebevegelsen.

Nå er han hjemme hos Herren. Han etterlater seg sin elskede Lillemor, de fikk 78 år sammen, og barn, barnebarn og oldebarn og en lang, lang rekke av venner i inn- og utland. Jeg lyser fred over Hans Jakobs vakre og gode minne.

Boken om ham er fremdeles å få kjøpt her:

www.frihet.no

Ingen kommentarer: