tirsdag, november 09, 2010

Hun kalles "baptistenes Mor Teresa"

Hun blir kalt "baptistenes Mor Teresa", Leena Lavanya fra India. Hun er grunnleggeren av organisasjonen "ServeTrust", en organisasjon som arbeider i det sørlige India blant de fattigste av de fattige.

Det var etter at hun hadde hørt evangelisten med det store hjertet for verdens fattige og undertrykte, Tony Campolo, tale på Baptistenes verdenskonferanse i 1993 at Leena Lavanya bestemte seg for å handle og gjøre noe mer ut av livet sitt:

"Tony Campolo sa at selv om mange sang salmen "Alt for Jesu fot jeg legger", så er det få som virkelig mener det. De ordene rørte meg veldig. Jeg sa til Gud: Du trenger ikke penger. Jeg har heller ikke penger å gi deg, men jeg har dette verdifulle livet som du har gitt meg ved å utøse ditt blod for meg på Golgata kors. Her er jeg Gud, bruk meg i din tjeneste."

Med øyne som nå var blitt åpnet av Gud så hun fattigdommen rundt seg, alle de lidende i samfunnet, på en helt ny måte. I dag hjelper Leena Lavanya tusenvis av mennesker som er ofre for menneskehandel med kvinner, døende av AIDS har fått et eget hospice, det er bygget et aldershjem og mennesker som trenger mat og bistand får også det. Det er bygget helseklinikker for å undervise om bedre helse.

"Jeg vet ikke hvorfor, men jo mer jeg arbeider, jo mer styrke får jeg," sier Leena Lavanya.

Baptistenes verdensallianse har hedret henne med en menneskerettighetspris.

"De fattige og undertrykte trenger noen som kan trøste og elske dem. Fordi jeg er en kristen så er jeg i stand til å fortelle dem om Jesu kjærlighet, og mange mennesker har funnet trøst gjennom det, fra Jesu kjærlighet. Jeg ønsker ikke å sitte i mitt hus eller bare gå i kirken på søndag, jeg ønsker å nå de unådde med De gode nyhetene om Jesus."

1 kommentar:

Biskop Kyrillos sa...

Fantastiskt! Underbart att höra om hur Gud icke är samfundsbunden, utan att Han använder dem som överlämnar sig åt Honom, oavsett samfunds-och kyrkotillhörighet.