tirsdag, november 09, 2010

Hvordan ta kloke avgjørelser som er i henhold til Guds vilje? Del 6

Her følger flere gode råd for å ta kloke avgjørelser som samstemmer med Guds vilje:

6. Frykt ikke mennesker

"Menneskefrykt fører i snare, men den som setter sin lit til Herren, han blir berget." (Ord 29,25)

Et problem mange sliter med er at de er avhengige av hva andre måtte mene om dem, og det de gjør. Dette kan bli en direkte hindring for oss når vi skal gjøre Guds vilje. Menneskefrykt kan binde oss, ja lamme alt vi gjør. Om dette kan vi lese følgende i Guds ord:

"Søker jeg nå å bli anerkjent av mennesker - eller av Gud? Eller søker jeg å gjøre mennesker til lags? Dersom jeg ennå søkte å være mennesker til lags, da var jeg ikke Kristi tjener." (Gal 1,10)

Det er sterke, og alvorlige, ord.

Det å følge Jesus kan føre til at vi må ta upopulære avgjørelser, ja i enkeltes øyne vil det vi gjør være fullstendig uforståelig og av og til også helt forkastelig. Enkelte vil kunne beskylde oss for å kaste bort livet. Men "sløser" vi livet på Jesus, er det vel ikke bortkastet.

Jesus må komme først. Foran alt annet. Fordi Han ikke bare er vår Frelser, men også vår Herre. Når apostelen Paulus beskriver seg selv, kaller han seg ofte for "Jesu Kristi tjener". Dette ordet "tjener" kan også oversettes "trell" eller "slave". Det gir oss et rett perspektiv. En kristen er ikke lenger sin egen herre, han eller henne er underlagt Herren. Det får praktiske konsekvenser, ned til minste detalj i våre liv.

Sliter vi med menneskefrykt og vil vi tekkes mennesker, bør vi gå til Herren og tale ut med Ham om dette, og kanskje også søke hjelp hos en sjelesørger.

(fortsettes)

1 kommentar:

Broder i Kristus sa...

Takk.

Legger meg på hjerte disse ord.

Søker jeg nå å bli anerkjent av mennesker - eller av Gud? Eller søker jeg å gjøre mennesker til lags? Dersom jeg ennå søkte å være mennesker til lags, da var jeg ikke Kristi tjener." (Gal 1,10)

Menneskets ros er forgjengelig som vårt ytre menneske mens Herrens glede over vårt indre vakre meneske som følger loven er evig som elsker Han.
Når mennesker dør martyrium fordi en leder (følger det ytre menneske) i kirken har bestemt at deres bibel lesning strider med denne kirken så følger folket med (sitt ytre kjødelige fordømmende) bak lederen å fordømmer den fattige etterfølger av Jesus.Ja Guds rike vile nok komme før om kristene brødre valgte å følge rikets regler istedenfor menneske skapte regler.
Jesus vi ønsker å følge din gode vei som gir alt det gode.
Jesus åpne øynene så vi kan se det du ser i alle mennesker.La vår dømmende natur(Ytre menneske) få kjenne dypden i hvert menneske (det indre vakre) så vil dommen bli overlatt til deg Jesus for vi ser vi strekker ikke til.
Da blir vi sann ydmyk for hjerte ser dybden i både bøddelens og martyrens smerte.Må vi få styrke til ikke stå i gruppen som fordømmer en du elsker Jesus.