torsdag, november 04, 2010

Å lære seg til å vandre ydmykt med Gud

I går fortalt jeg om mannen jeg møtte som bodde alene langt inni skogen, og som hadde som livsmål å bli Guds venn. Han fortalte også noe annet, som gjorde inntrykk på meg.

For noen år siden deltok han på en retreat. Retreatholderen gjorde inntrykk på ham. Ikke så mye på grunn av ordene han sa, men på grunn av livet han levde. Han bestemte seg for å reise for å besøke denne mannen der hvor han bodde. Der ble han værende. For mannen levde hva han trodde. Han var et levende eksempel på en radikal og hel overgivelse til Jesus.

"Det som fascinerte meg mest var denne mannens ydmykhet," fortalte eneboeren jeg traff på tirsdag. Så la han til:

"Det er noe du ikke kan lære deg ved å lese deg til det. Boklig lærdom er viktig (jeg kan skyte inn at eneboeren snakker flere språk, og er vel bevandret i filosofiens verden), men selv ikke de mest lærde bøker kan lære oss alt i livet. Men levd liv kan. Av og til drømte jeg om å flytte til et sted hvor jeg kunne leve i en kommunitet, hvor det var mer orden på tingene, enn hos den gamle mannen. Men jeg innså dette: Bare den gamle mannen kunne lære meg å leve ydmykt innfor Gud. Gjennom sitt eksempel."

Disse ordene slipper ikke taket i meg.

Jeg har sagt det ved flere anledninger nå: vi trenger gode rollemodeller. Vi trenger noen som kan modellere liv for oss. Noen som ikke bare snakker om Kristus, men lever Kristus.

Eneboeren jeg traff tirsdag forstod dette, og han var villig til å forlate en godt betalt jobb, lyse fremtidsutsikter, for å lære ydmykhet! Av en gammel mann som har fulgt Kristus i mange år.

Jeg kom til å tenke på ordene fra Mika 6,8:

"Han har kunngjort deg, du menneske, hva som er godt. Hva søker Herren hos deg, annet enn å gjøre rett, å elske barmhjertighet og å vandre ydmykt med din Gud."

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tro er til ingen nytte uten gjerninger Jakob 2:20
De som gjør Guds vilje blir Guds venner Jakob 2:22-24

Bjørn Olav sa...

Men personen som omtales er et godt eksempel på en som gjør Guds vilje, og hvis tro bærer god frukt.Mye frukt.

PowerShot-x sa...

Veldig bra Olav, det gjorde inntrykk på meg det du skrev. Det blir så ofte snakket så mye, altfor mye. Det hadde vært fint å høre mer om denne mannen.

broder i kristus sa...

rørende å lese dette som er så sant.
Man må venn men uten at det koster noeofre noe av sitt egoistiske liv for å mota dem store gaver fra Gud som er å vandre med Han slik denne broder ønsker.
Alle vil ha opplevelsene av å være Jesus nære venn uten å gi av seg selv.

Hvordan skal jeg bli ett med Jesus hvis mitt liv består i å grafse til meg så mange jordiske fordeler som mulig på jobben i menigheten og i familien. ?
For til alle tider har dem som har åndet i Jesus kjærlighet vært ett liv i overgivelse.
Ett liv i Han betyr å ofre frivilig sitt egenrådige liv til å leve med Han.
Her snakker vi ikke om kristne som for frykten om fortapelse men brødre som frivilig sier " Jesus jeg vil gi alt også mitt egoistiske for å kjenne din kjærlighet helt og fullt som overgår allt man kan tenke"
Valget man må ta er om man lever for sitt eget eller for å være Guds forlengede arm igjennom at Han lever og ånder i meg.
Jeg forstår at mange kristene får frykt når dem forstår hva Paulus død betyr å slippe sitt eget liv for å leve i Guds vilje som er å leve som sant menneske som Jesus viste oss på jorden.
Prisen man må betale er at det gammle mennesket den egenrådige Adam som bare vil sitt eget må dø og forvandles til den ydmyke kjærlighetsfulle første Adam som levde og delte alt med Gud uten skam kunne Han stå naken for Gud for dem var ett i tanker og hjerte.
Er dere villig til å la den egoistiske syndige Adam dø på korset i deg slik at Jesus kan se en ny skikkelse ideg det nye menneske i Jesus kristus.

Kampen må tas med å løfte opp korset og kjempe men åket er lett med Jesus på laget som sikrer seier etter utmatelsen der egoismens syndige natur stritter til siste slutt

Med seierskronen på hodet og ydmykhetens rene kappe vandrer man sammen med alle Jesus elskede venner som kjenner Han.