mandag, november 22, 2010

Når livene våre preker om hvem Jesus er

Gabriel Dionysiatis (bildet) var i 40 år åndelig veileder og abbed for The Holy Monastery of Dionysiou på Athos. Fader Dionysiatis, som levde i årene 1886-1983), er blitt kalt "abbedenes abbed i det 20 århundre". I en artikkel skrevet av Constantine Cavarnos som omhandler presten som åndelig far (The Priest as Spiritual Father. Belmont. Massachusetts: Institute for Byzantine and Modern Greek Studies), siteres fader Dionysiatis på noe som har opptatt meg veldig lenge. Han sier:

"Hellighet vist i livet er den beste måte å forkynne på!"

Det minner om et uttrykk av Johannes Chrysostomos:

"Et godt eksempel er bedre enn tusen prekener."

Jeg er av den overbevisning at vi mer enn noensinne trenger hellige menn og kvinner! Med det mener jeg levende eksempler på sann tro levd ut i hverdagslig liv. Et liv som ikke leves i tråd med det som en forkynner ødelegger budskapet, uansett hvor velformulert det er. Jeg blir kvalm av disse amerikanske forkynnerne som strør om seg med penger, flotte biler og hus. Og som mener det skal være slik fordi det er et eksempel på at Gud velsigner dem.

Gi meg heller et menneske som har levd i kamp med sitt eget kjød, som lever i forsakelse og tro, som har gjort det til sitt kall å bli Kristus lik! Det mennesket vil jeg gjerne lære av.

Skal vi bli mennesker som blir lik Kristus, må vi tilbringe mye tid sammen med Kristus.

Da kan det hende vi ikke har tid til annet.

2 kommentarer:

Broder i kristus sa...

Å hvor Jesus fryder seg over dem som følger Han.
Dem er Hans kjære hjerte barn som vokter flokken.
Ord som ikke kommer fra Jesus hjerte faller på fattig grunn.
Jesus kjenner ikke disse predikanter som skryter over sin fantastiske talegave og store tilhenger skare som følger i blinde deres lokkende forførende ord.

Den sunne første sanne lære hater dem for dem har vendt ryggen til det Jesus lærte dem.
Nei dem sier betal for meg å si at du er en kristen så er gratis biletten din uansett hvor ond du er.Dette er det Guds Hellige ord advarer mot dem som kjøpeslår med Guds ord etter behaget.
Nei Jesus forventer til evig tid i Guds Ord "FØLG MEG DERE SOM ER MINE" det er ingen annen vei å være en kristen.

Takk for at du gleder og står ved Jesus i denne tiden av frafall fra den første lære som du kjenner.

Jesus la min synd dø på korset med deg der jeg overgir min smerte med kamp og vilje for mitt gammle menneske hater det nye.
Jesus takk for alle brødre som våger å la sitt gammle dø for at dem skal vitne om at dine evige ord er sanne.
Jesus du elsker alt i oss selv det sårbare så du har ingen fordømmelse men strekker dine armer frem for at vi skal våge å bli det bildet du ser i oss som er vakker og trenger ingen smykker for å være vakkert for det er i ditt bilde.
Takk for Bjørn Olav Jesus

Biskop Kyrillos sa...

Ja käre vän och broder Björn! Här är skillnaderna som visar på den sanna Kristusvandringen.