torsdag, desember 09, 2010

Ble Jesus født under løvhyttefesten, del 1


Spørsmålet om når Jesus ble født dukker stadig opp, og er da også blitt aktualisert med den nye såkalte "hebraiske" eller "messianske" bevegelsen. Mariann Eigeles (bildet) har skrevet en utmerket artikkel om dette i siste nr av "Ordet og Israel". Artikkelen gir svar på mange av de spørsmål som reises, og den gjengis på bloggen i noen deler på grunn av lengden:

Tanken om at Jesus ble født under løvhyttefesten (Succot) vekker kanskje begeistring hos noen. Sakarjas profeti om Nasjonenes valfart til Jerusalem for å feire Succot (Sak 14,16ff) kunne fått en ny dimensjon. Tanken støttes av Aileen Guilding i hennes bok om Johannesevangeliet og jødenes synagogegudstjeneste.

Guildings utgangspunkt

Guidlings utgangspunkt er at tekstene fra Den hebraiske Bibel som det siteres fra eller alluderes til i Johannesevangeliet, kan føres tilbake til den jødiske bønneboken (Siddur). Og hun mener at tekstene i Lukasevangeliet i forbindelse med Jesu fødsel forekommer i synagogenes gudstjeneste ved Succot. Derfor regner hun med at Jesus ble født under Succot. Jeg har ikke funnet disse tekstene i den jødiske bønneboken. Derfor klarer hun ikke overbevise meg.

Et regnestykke

Jeg er også blitt oppmerksom på et regnestykke i et kristent tidsskrift som skulle bevise at Jesus ble eller kunne blitt født under Succot. Regnestykket baseres på følgende fakta:

1. Sakarja - far til Johannes Døpereen - gjorde prestetjeneste i Abias gruppe (Luk 1,5)

2. Da engelen Gabriel brakte Maria budskapet om at hun ville føde Frelseren, var Elisabet - Sakarjas hustru - seks måneder på vei (Luk 1,36)

Om vi vet når Sakarja gjorde tjeneste i tempelet, kan vi regne ut måneden da Maria fikk engelens budskap. Ved å legge til ni måneder finner vi Jesu fødselsdato.

Når tjenestegjorde Abias gruppe i tempelet?

I 1.Krøn 24,7 ff ser vi at prestene ble delt i 24 grupper. Etter loddtrekning ble Abias gruppe nr 8 på listen. Gruppen gjorde tjeneste en uke om gangen. I tillegg stilte alle prestene opp til Påske, Pinse og Succot. Dette betyr at Abias gruppe det første året tjenestegjorde i årets 8. og 32. tjenesteuke etter den jødiske kalenderen i tillegg til de tre høytidene der alle prestene gjorde tjeneste.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: