onsdag, januar 12, 2011

Bli så modig at du våger å være redd

En tekst på veggen i rommet til Johannesakademiet, her på Bjärka Säby, hvor jeg befinner meg på retreat, ble viktig for meg i det som skjer i og med nå.

Det er noen ord om Abba Johannes dvergen (ikonet), en av de kjente ørkenfedrene.

"Abba Johannes sa:
Jeg ligner en mann som sitter under et stort tre og ser mange villdyr og ormer som kommer imot ham. Når han forstår at han ikke klarer seg mot dem, klatrer han opp i treet og blir reddet.

Så er det også med meg. Jeg sitter i min celle og merker hvordan de onde tankene kommer mot meg, og når jeg ikke formår å stå imot dem, flyr jeg til Gud i bønn og blir reddet fra fienden."

Så har den som har laget ikonet - ikke dette som er på bloggen her - for det som henger på Bjärka Säby er et koptisk ikon - skrevet følgende tekst under:

Bli så modig at du våger å være redd.

Det hjalp meg i dag. Jeg sliter veldig med kraftige følinger, synsforstyrrelser og hjertet, mens jeg er her. Be for meg. I morgen reiser jeg hjem.

2 kommentarer:

Broder i kristus sa...

Frykt ikke.

Johannes 2
" Min kjære, først og fremst ønsker jeg at du får være frisk og ha det godt, like godt som du har det åndelig"

Husk også at alt vi tenker av ord om oss selv som er dårlige høres av sjelen og Jesus.
Husk å be i alle tanker om det du ønsker.

Dette ordspråk gjelder i høyste grad også oss selv.

Ordspråkene 16:24 " Vennelige ord er som dryppende honnning, søte for sjelen og sunne for kroppen"

Vår frykt og fordømmelse til oss selv har også følgende ord i Guds ord.
Mat 15:11"Men det som går ut av munnen, kommer fra menneskets hjerte, og gjør mennesket urent."

Jeg vet at du har ett vakkert hjerte som elsker din neste så der følger du Guds ord som er levende og ekte.Nå må bekjennelsen om det indre vakre hele mennesket inne ideg som Gud elsker bryte frem å stoppe kampen i det ytre mennnesket. Det ytre mennesket er forgjengelig som du vet i Guds ord mens bilde som Gud har skapt oss i ved sitt ord er rent og hellig. Det elsker tilogmed det ytre menneske som holder det fanget.Jesus omhyll Han med din fred og la hjerte få ro. Takk Far for at du alt har hørt bønnen som også er en bekjennelse av ditt ord.
Du er høyt elsket av Gud og alle hans deler som han elsker og ønsker skal bli helt.

Ulf Magne Løvdahl sa...

Du er i mine bønner. Takk for godt fellesskap, gode samtaler og forbønn.

Ulf Magne