mandag, januar 03, 2011

Ditt forunderlige lys

I dag ber jeg med ordene til bror Roger:

"Alle menneskers Gud, Du tvinger aldri vårt hjerte, men tenner Ditt fredfylte lys i hver enkelt av oss. I dette lyset kan våre nederlag og våre gleder finne en mening i Deg."

I går kjente jeg at jeg ikke klarte å få formidlet det jeg så inderlig ønsket å si. Ordene mine ble borte, kjentes tørre og livløse ut. Slik kjenner jeg det ofte når jeg går ned fra en talerstol. Så kommer anfektelsene.

Da jeg kom hjem kom jeg til å tenke på hva Charles de Foucauld kalte Jesus: "Min høyt elskede venn og bror." Slik opplever jeg også Jesus. Jeg har lært Ham å kjenne gjennom årenes løp som nettopp dette: Min høyt elskede venn og bror. Han forstår, også når det man ønsker å gjøre mislykkes, og man føler man ikke har klart å få sagt eller uttrykke det som ligger en så sterkt på hjertet.

1 kommentar:

Broder i Kristus sa...

Jesus lar oss alltid ha rom for å lære å kommme inn i Hans måte å tale til hjertene. Når ordene kommer frå dypet av hjerte så kan selv få ord vekke noe på dypet i oss. Det er å spørre seg hva ville Jesus ha formidlet idag om Han kom iblant oss. Å bli gjennomsiktig så Jesus kan skinne igjennom med sine ord er en lengsel verdt å lengte etter. Vi må våge å være sårbare og sanne mennesker for å nærme oss Jesus levende ord som gir bibelen liv. Jeg vet at du har denne fylde i deg som strømmer i ditt hjerte. Jesus ser ditt sterke ønske om å si dem ordene Han ønsker idag. Jesus vet at når du slapper av og våger å glemme deg selv så flyter ordene så mye lettere. Frykten for å si noe som kan misforstås selv om det er av det gode kan stenge for Jesus lengsel etter å vekke opp dem i salen til å våge å se sitt indere vakre selv. >Det er dette indre vakre selv Jesus taler til for å vekke det evige i menneske som Guds ord kaller vårt indre vakre selv. Når man med Jesus ord kan sette fri fangen i seg som er det sanne menneske da jubler himmelriket for fange lenkene er løsnet for Jesus er der. Vi kan tale fra ego kjød til ego kjød for å glede eller å straffe det gammle mennesket men Jesus taler bare til det nye mennesket som lever i frihet.Det gammle mennesket gir seg for det hører at det nye er fri for slader,hat,smerte og ensomhet for Jesus er din evige venn som går ved din side i smerte og sorg.
Må Jesus tale sterkt igjennom deg i år amen