mandag, januar 10, 2011

Hva innebærer det å sitte ned og ete av brødet og drikke av kalken?

"Det är många kära Guds barn som inte alls har satt sig inn i vad det innebär att sitta ner och äta av brödet och drikka av kalken."

Ordene tilhører Lewi Pethrus (bildet). 19. februar i 1912 holder han et foredrag om "Nattvardnes innebörd, i Filadelfiasalen i Stockholm.

De ordene var sanne den gangen som de er sanne i dag. Dette er noe jeg har tenkt mye på i våre frikirkelige sammenhenger. Gjennom årenes løp har jeg møtt mange som ikke har noen forståelse for nattverdens betydning. Det er nok ulike årsaker til dette. En av årsakene er at det sjeldent undervises om det i de frikirkelige sammenhengene - kanskje med unntak av de lutherske. En annen årsak er at fordi man ikke helt vet hva nattverden betyr, blir også feiringen av den gjort på en slik måte at den ikke innbyr deltagerne til noen deltagelse i den rikdom som nattverden virkelig innebærer. Jeg har vært med på noen ganske nitriste nattverdfeiringer i frikirkelige sammenhenger de siste årene, og jeg har ofte tenkt at noe burde gjøres for å rette på dette.

Nå mens jeg befinner meg på Nya Slottet Bjärka Säby til noen retreatdager kommer jeg her over et lite hefte som svensk pinsebevegelse har utgitt. Det heter ganske enkelt "Herrens måltid". Noe slikt skulle jeg gjerne ha sett på norsk også. Det er lenge siden det kom noe godt om nattverden, skrevet av noen fra frikirkelig bakgrunn. Vi må helt tilbake til en bok Ivar Trannum skrev for riktig mange år siden.

Jeg liker dette uttrykket "Herrens måltid". Det er apostelen Paulus som introduserer det for oss. Det viser oss hva dette er: Det er innstiftet av Kristus, og det er Han som innbyr til bordet. I den lille svenske boken omtales Herrens måltid som et minnesmåltid, et fellesskapsmåltid, et takksigelsesmåltid, et paktsmåltid og et forkynnelsesmåltid. Og det tar opp mange relevante spørsmål - blant annet om barn kan delta i nattverden. Om det ikke kommer et slikt hefte på norsk, må jeg kanskje skrive det selv? Det trengs i hvert fall. Det er nemlig mangelen på kunnskap som gjør at mange går glipp av måltidets velsignelse.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja skriv om dette, høres interesant ut. Tror nok mange av oss vil lese det med glede og kanskje få mer ut av hva det betyr.
Da jeg gikk til konfirmasjon i Den Norske Kirke, snakket presten om det vitnesbyrdet det var utad at vi unge deltok i nattverden. Vi hadde det som tema, altså hva nattverden betyr eller inneholder.

Anonym sa...

Nå er det bare de salvede som skal spise og drikke 1.Johannes 2:20

1.Korinter 11:29 For den som spiser og drikker uten å tenke på at det er Herrens legeme, spiser og drikker seg selv til dom.

Bjørn Olav sa...

Det var en merkelig måte å forvrenge Guds ord på! Noe slikt som dette finner du kun hos Jehovas Vitners lære. Det er ikke bibelsk. Om de første kristne heter det at de trofast holdt seg til "brødsbrytelsen". Nattverden er ikke for noen spesiell elite, men for alle gjenfødte Guds barn.